Befattning
- FD i pedagogik, docent och lektor i idrottsvetenskap
Adress
Forskningsinriktning
- Relationer mellan motorik/fysisk aktivitet och lärande
- Motorikobservation och –träning i skola, förskola och förening.
- Idrott och hälsa, idrottsundervisning
Pågående projekt
- Effects of physical activity interventions on cognitive and academic performance in children and adolescents: A novel combination of a systematic review and recommendations from an expert panel.
- Interactive training through game and play for children with low motor skills.
- Revidering av kurslitteratur: RÖR DIG-LÄR DIG, MOTORIK OCH INLÄRNING
- MUGI Motorisk utveckling=Grund för Inlärning. Information och implementering av motorikobservationer och anpassad motorikträning i förskola och skola. www.mugi.se
Senast avslutat projekt
- Konsensus-konferens i Danmark om barn, unga och fysisk aktivitet:
- Bangsbo, Jens, Krustrup, Peter, Duda, Joan, Hillman, Charles, Andersen, Lars, Williams, Craig, Lintunen, Taru, Green, Ken, Riis Hansen, Peter, Naylor, Patti-Jean, Ericsson, Ingegerd, Nielsen, Glen, Froberg, Karsten, Bugge, Anna, Lundbye-Jensen, Jesper, Schipperijn, Jasper, Dagkas, Symeaon, Agergaard, Sine, von Seelen, Jesper, Østergaard, Charlotte, Skovgaard, Thomas, Busch, Henrik,& Elbe, Anne-Marie (2016). Consensus statement. The Copenhagen Consensus Conference 2016: children, youth, and physical activity in schools and during leisure time. British Journal of Sports Medicine, doi:10.1136/bjsports-2016-096325. Available 2016-06-27 on http://bjsm.bmj.com/content/early/2016/05/27/bjsports-2016-096325.full
- Bangsbo, J., Krustrup, P., Duda, J., Hillman, C., Andersen, L. B., Williams, C. A., Weiss, M., Lintunen, T., Green, K., Riis Hansen, P., Naylor, P-J., Ericsson, I., Nielsen, G., Froberg, K., Bugge, A., Lundbye-Jensen, J., Schipperijn, J., Dagkas, S., Agergaard, S., von Seelen, J., Østergaard, C., Skovgaard, T., Busch, H.,& Elbe, A-M. (2016). BØRN, UNGE OG FYSISK AKTIVITET – en konsensuskonference. Köpenhamn: Institut for Idræt og Ernæring, Københavns Universitet.
- Bangsbo, J., Krustrup, P., Duda, J., Hillman, C., Andersen, L. B., Williams, C. A., Weiss, M., Lintunen, T., Green, K., Riis Hansen, P., Naylor, P-J., Ericsson, I., Nielsen, G., Froberg, K., Bugge, A., Lundbye-Jensen, J., Schipperijn, J., Dagkas, S., Agergaard, S., von Seelen, J., Østergaard, C., Skovgaard, T., Busch, H., & Elbe, A-M. (2016). The Copenhagen Consensus Conference 2016 – Children, Youth, and Physical Activity in Schools and during Leisure Time. Copenhagen: Copenhagen Centre for Team Sport and Health, Department of Nutrition, Exercise and Sports, University of Copenhagen.
- Ericsson, I. (2016). Forskare enades om REKOMMENDATIONER. Idrott & Hälsa, (4), 23.
- Ericsson, I. (2017). Aktuella rekommendationer för fysisk aktivitet. Idrott & Hälsa, 144(1), 24-26; org. Tillgänglig 2017-02-10 på https://idrottsforum.org/.
Publikationer i urval
Motorik, koncentrationsförmåga och skolprestationer. En interventionsstudie i skolår 1-3. Doktorsavhandling, 236 s. Lärarutbildningen, Malmö högskola, 2003.
Rör dig-lär dig! Motorik och inlärning. Bok/kurslitteratur, 190 s. Stockholm: SISU Idrottsböcker, 2005.
MUGI Vi leker och tränar grovmotorik. Nu med Mini-MUGI för förskolan. Staffanstorp: Mugi.se, 2006.
MUGI Motoriklek med observationsschema för förskola och skola. Uppsala: Kunskapsföretaget i Uppsala AB, 2008.
Ericsson, I. (2013). Hälsofrämjande fysisk aktivitet för barn och unga. I A-C. Bramhagen & A. Carlsson, (Red.), Hälsofrämjande arbete för barn och ungdomar (s. 173-192). Lund: Studentlitteratur.
Ericsson, I. (2015). Att utveckla idrotter för inkludering av alla barn. I J. Fahlén & S.Karp (Red.), Idéer för idrottsutveckling (s. 141-157). Stockholm: SISU Idrottsböcker.
Ericsson, I. (2015). MUGI Checklist for Motor skills Observations in School. Staffanstorp: Mugi.se
Ericsson, I. (2016). MUGI observationsschema med Hälsoekonomiska argument för elever i åk 7-9 och gymnasieelever. Staffanstorp: Mugi.se,
Ericsson, I. (2017). Aktuella rekommendationer för fysisk aktivitet. Idrott & Hälsa, 144(1), 24-26; org. Tillgänglig 2017-02-10 på https://idrottsforum.org/
Ericsson, I. (2017). Betydelsen av fysisk aktivitet och motorisk kompetens för lärande. I J. Faskunger & P. Sjöblom (Red.), Idrottens samhällsnytta. En vetenskaplig översikt av idrottsrörelsens mervärden för individ och samhälle. FoU-rapport 2017:1 (s. 69-85). Stockholm: Riksidrottsförbundet, Idrottens Hus. Tillgänglig 2017-05-23 på rf.se.
Peer reviewed articles