Forskarprofil | Håkan Larsson, Gymnastik- och idrottshögskolan GIH


hakan-larsson

Befattning

  • Professor i idrott, inriktning utbildningsvetenskap

Adress

  • Gymnastik- och idrottshögskolan, Box 5626, 114 86 STOCKHOLM
  • E-mail

Forskningsinriktning

  • Pedagogik, utbildningsvetenskap, genus, idrottspedagogik, vetenskapsteori och forskningsmetodik

Pågående projekt

  • Idrott och hälsa – ett ämne för lärande (KUL-projektet, tillsammans med medarbetare vid GIH, Göteborgs, Umeå och Örebro universitet, 2011-2014), en studie av undervisning och lärande i idrott och hälsa på högstadiet och gymnasiet.
  • Forskarskolan idrott och hälsas didaktik (FIHD, ett samverkansprojekt mellan GIH, Malmö högskola och Örebro universitet inkluderande 15 lärare i idrott och hälsa som forskarutbildar sig, 2012-2014).
  • Handledning av åtta doktorandprojekt inom idrottsvetenskap (idrottspedagogik och idrottsdidaktik), utbildningsvetenskap och barn- och ungdomsvetenskap (fritidspedagogik).

Nyligen avslutade projekt

  • Bedömningsstöd för lärare i idrott och hälsa i grundskolans högstadium – ett uppdrag för Skolverket, 2011.
  • enomlysning av Idrottsvetenskap vid Linnéuniversitet, 2012.
  • Handledning av Åsa Liljekvists avhandlingsarbete kring Rum för rörelse. Om kroppens bildning och utbildning i skolans gymnastiksalar (2013).

Publikationer

  • Kane, E., Ljusberg, A-L. & Larsson, H. (accepted for publication) Making Magic Soup – the Facilitation of Play in School-age Childcare. To appear in International Journal of Play.
  • Ferry, M., Meckbach, J. & Larsson, H. (accepted for publication) School Sport in Sweden – What is it, and how did it come to be? To appear in Sport in Society.
  • Larsson, H. (to appear in 2013) Can gender-equality become an incumbrance? The case of sport in the Nordic countries. To appear in J. Hargreaves & E. Anderson (Eds.) The Routledge Sport, Gender and Sexualities Handbook. London: Routledge.
  • Nyberg, G. & Larsson, H. (iFirst2012) Exploring ‘what’ to learn in physical education. Physical Education and Sport Pedagogy, DOI:10.1080/117408989.2012.726982.
  • Larsson, H. & Quennerstedt, M. (2012) Understanding Movement: A Sociocultural Approach to Exploring Human Movement. Quest, 64(4), 283-298.
  • Larsson, H. (iFirst2012) Materialising bodies: There is nothing more material than a socially constructed body. Sport, Education and Society, DOI: 10.1080/13573322.2012.722550
  • Fagrell, B., Larsson, H. & Redelius, K. (2012) The game within the game. Girls underperforming position in physical education. Gender and Education, 24(1), 101-118.
  • Queering physical education. Between benevolence towards girls and a tribute to masculinity. Physical Education & Sport Pedagogy , article ahead of print edition, published on the Internet 2007-12-19 (tillsammans med Birgitta Fagrell & Karin Redelius)
  • Som hand i handsken – en satsning på flickors idrott eller på idrottens flickor?(tillsammans med Jenny Svender). Riksidrottsförbundet, FoU-rapport nr. 2007:12
  • Idrottsdidaktiska utmaningar (red. Håkan Larsson & Jane Meckbach), Stockholm: Liber, 2007
  • (Hetero)sexualiseringen av idrott. Sexighet som ett sätt att ’bejaka sin kvinnliga identitet’ i relation till den maskulina idrotten, i Sexualiseringen av idrottens offentliga rum, Stockholm: Riksidrottsförbundet, 2007, ss. 36-50
  • Leve idrottspedagogiken! En vänbok tillägnad Lars-Magnus Engström (red. Karin Redelius & Håkan Larsson). Stockholm: HLS Förlag, 2006

På idrottsforum.org

Idrottens genus (artikel 030622)
Sport and Women: Social Issues in International Perspective Ilse Hartmann-Tews & Gertrud Pfister (red) London: Routledge 2002 (recension 030921)
Gender and Sport: A Reader Sheila Scraton & Anne Flintoff (red) London: Routledge 2001 (recension 030921)
Kvinder, Køn og Forskning 2–3 2004. Tema: Idrættens og kønnets grænser Jan Toftegaard Nielsen, Anne Lykke & Helle Poulsen (red) København: Koordinationen for kønsforskning 2004 (recension 050118)
Hockeyspelarna: ”Det var inte meningen.” Om varför det som inte är meningen sker ändå (feature 0520222)
Kön–Idrott–Skola (artikel 051214, med Birgitta Fagrell och Karin Redelius)
Mænd og muskler: En bog om styrketræning og anabole steroider A. R. Bach København: Tiderne Skifter 2005 (recension 060215)
Kend din krop, mand: Sundhed Sex Sport Sind Kaare Christensen et alKøbenhavn: Aschehoug 2006 (recension 061011)
Att lära sig hälsa Mikael Quennerstedt Örebro: Örebro universitetsbibliotek 2006 (recension 071024)
Sundhed i bevægelse: Udfordringer til et begreb Thomas Gjelstrup Bredahl & Charlotte Svendler Nielsen (red) København: Frydenlund 2007 (recension 080423)
The Metrosexual: Gender, Sexuality and Sport David Coad Albany, NY: State University of New York Press 2008 (recension 090325)
På spaning efter idrottsdidaktik Katarina Schenker Malmö: Malmö högskola 2011 (recension 110608)
Idrott och hälsa i framtiden – status quo, utveckling eller avveckling? (artikel/recensionsessä 120307)
Defining Physical Education: The Social Construction of a School Subject in Postwar Britain David Kirk Abingdon, Oxon: Routledge 2012 [1992] (recension 130315)
Kroppens sprog i professionel praksis: Om kontakt, nærvær, lederskab og personlig kommunikation Helle Winther (red) Værløse: Billesø & Baltzer 2012 (recension 131107)
Becoming a Physical Education Teacher Gary Stidder Abingdon, Oxon: Routledge 2015 (recension 151210)
Searching for the ’How’: Teaching methods in Swedish physical education (artikel, med Inger Karlefors, publicerad i Scandinavian Sport Studies Forum Vol 9, 2018-02-23)

Uppdaterad 2018-02-23

Print Friendly, PDF & Email

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.