Forskarprofil | Torun Mattsson, Malmö universitet

0
15


Befattning

  • FD, lektor i idrottsvetenskap med inriktning pedagogik
    Member, editorial board, Journal for Research in Arts and Sports Education (JASEd)

Adress

  • Institutionen för idrottsvetenskap, Malmö högskola, 205 06 Malmö
  • E-mail

Forskningsinriktning

  • Didaktik och ämnesdidaktik med inriktning Idrott och hälsa
  • Jämlik fysisk aktivitet i skola och förskola
  • Skolämnet Idrott och hälsa; dess värde, legitimitet och ämnesspecifika kunskapsuppdrag
  • Dans i ämnet idrott och hälsa
  • Meningsskapande processer och kroppsliggörande

Pågående projekt

  • Fysisk aktivitet för en likvärdig skola
  • Hälsofrämjande skolutveckling (Halmstad kommun)

Publikationer

Mattsson, Torun (2016). Expressiva dansuppdrag: Utmanande läruppgifter i ämnet idrott och hälsa. (Doktorsavhandling). Malmö: Bokförlaget idrottsforum.org (Malmö Studies in Sport Sciences, Vol 24).
Diketmüller, Rosa, Lundvall, Suzanne, Meckbach, Jane, Redelius, Karin, Mattsson, Torun, Soller, Susanna, Bodnar, Ilona, Perenyi, Szilvia & Vilanova, Anna (2016). Physical education and school sport and dance – pioneers and teachers. I Rosa Diketmüller (Ed.). Inspirational women in Europe: Making a difference in physical education, sport and dance (ss. 73-143). Juiz de Fora : NGIME/UFJF.
Mattsson, Torun & Lundvall, Suzanne (2015). The position of dance in physical education. Sport, Education and Society, 20(7-8), 855-871.
Torun Mattsson (2009) ”Betydelsen av praktisk personlig betydelse I idrottslärarutbildning”, i Educare

På idrottsforum.org

Att fylla 40 år och ta en svensk klassiker (feature 031111)
Idrott – och helst lite mer idrott: Idrottslärarstudenters möte med utbildningen Lena Larsson Stockholm: Institutionen för utbildningsvetenskap med inriktning mot tekniska, estetiska och praktiska kunskapstraditioner, Stockholms universitet 2009 (recension 120307)
Bevægelsespsykologi: Kroppens sprog og bevægelsens psykologi med udgangspunkt i danseterapiformen Dansergia Helle Winther København: Institut for Idræt 2009 (recension 120606)
Idrottsutövandets estetik: En narrativ studie av meningsskapande och lärande Ninitha Maivorsdotter Örebro: Örebro universitet 2011 (recension 121031)
Conference report: IAPESGW 17th World Congress, Havana, Cuba (feature 130503)
Conference report: Nordplus Idrott 2013 – Next practice in physical education and movement science (feature, med Anna Fabri och Linda Liljedahl, 130521)
Dans i idræt: Øvelser og koreografier Solveig Løvendahl Gustafsson København: Frydenlund 2012 (recension 130920)
Sorry I Don’t Dance: Why Men Refuse to Move Maxine Leeds Craig Oxford: Oxford University Press 2014 (recension 150618)
Putting gender back on the agenda: women in sport pedagogy (feature, with Kelly Knez, 160714)
Discovering Dance Gayle  Kassing Champaign, IL: Human Kinetics 2014 (recension 160922)
Fodfæste og himmelkys: Undevisningsbog i bevægelse, rytmisk gymnastik og dans Helle Winther, Lis Engel, Maj-Britt Nørgaard & Mia Herskind Værløse: Billesø & Baltzer 2015 (recension 161006)
Dance Spaces: Practices of Movement Susanne Ravn & Leena Rouhiainen (red) Odense: Syddansk Universitetsforlag 2012 (recension 170530)
Dance Education Around the World: Perspectives on dance, young people and change Charlotte Svendler Nielsen & Stephanie Burridge (red) Abingdon, Oxon: Routledge 2015 (recension 200129)
Elementary Dance Education: Nature-Themed Creative Movement and Collaborative Learning Janice Pomer Champaign, IL: Human Kinetics 2023 (review in English by Torun Mattsson, published 230619)

Publicerad 2013-05-03 | Uppdaterad 2020-01-29


Print Friendly, PDF & Email
Previous articleThe 3rd Newsletter of the FREE Project, Football Research in an Enlarged Europe
Next articleConference report: IAPESGW 17th World Congress, Havana, Cuba