Kroppsøving og idrett i Norge – overlappende men distinktive felt

0

🇬🇧 In English


Eivind Å. Skille & Kjersti Mordal Moen
Høgskolen i Innlandet


Frivillig organisert idrett og skolefaget kroppsøving har tette historiske bånd i Norge. I denne studien betrakter vi idrett og kroppsøving som to felt slik felt beskrives av Bourdieu, og søker svar på følgende problemstilling: Hvordan kan idrett og kroppsøving forstås som overlappende men distinktive felt? For å besvare spørsmålet, analyserte vi de to siste styringsdokumentene i hvert felt; læreplanene i kroppsøving fra 2015 og 2020, og Norges idrettsforbunds politiske dokumenter fra 2015 og 2019.

Våre to hovedfunn er, først, at den historisk tette relasjonen mellom feltene der idrett dominerer enda gjenfinnes i dagens styringsdokumenter. Overlappen mellom feltene kan forklares av flere sammenhengende årsaker: en er at mange av de samme aktørene opererer i begge feltene – idrettsfolk er kroppsøvingslærere og kroppsøvingslærere er idrettsfolk; i tillegg var etableringen av kroppsøving i sin tid initiert av mektige mennesker i idrettsfeltet. At kroppsøving ofte har lignet idrett i form og innhold har dermed vært doxa, for å si det med Bourdieu. For det andre fant vi derimot indikasjoner på  en løsrivelsesprosess i kroppsøvingsfeltet da det er formuleringer i læreplanene – som støttes av empirisk forskning – som indikerer heterodokse diskusjoner inne kroppsøvingsfeltet. Slike diskusjoner kan føre til endring. Alt i alt identifiserte vi to felt med ulike modningsnivåer.


Klicka här för att läsa denna referentgranskade artikel i Scandinavian Sport Studies Forum, Vol. 12 2021


EIVIND Å. SKILLE er professor i idrettssosiologi ved Seksjon for idrett og kroppsøving, Institutt for folkehelse og idrett, Fakultet for helse- og sosialvitenskap, Høgskolen i Innlandet. Skille forsker innen idrettspolitikk, idrettsorganisering og idrettsdeltakelse. De siste årene har han fokusert spesielt på samisk idrett, samt på (norsk) nasjonal kultur og toppidrettskultur.

KJERSTI MORDAL MOEN er professor i kroppsøving ved Seksjon for idrett og kroppsøving, Institutt for folkehelse og idrett, Fakultet for helse- og sosialvitenskap, Høgskolen i Innlandet (INN). Moen underviser på kroppsøvingslærerutdanningen og forsker på kroppsøvingslærerutdanning og skolefaget kroppsøving. Hun er leder for forskningsgruppen «Teaching and Learning in Physical Education” ved INN.


Läs mer på idrottsforum.org

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.