🇬🇧 In English
Lars Domino Østergaard1, Robert Juul Jønsson2,
Anders Bern Kronborg2, Christian Lund Nørgaard Straszek3
1 Aalborg Universitet, Institut for medicin og sundhedsteknologi, Sport and Social Issues;
2 Aalborg Universitet, Institut for medicin og sundhedsteknologi, Sport Sciences;
3 Aalborg Universitet, Institut for medicin og sundhedsteknologi
Esport vokser eksponentielt og for at blive en dygtig gamer kræver det flere timers træning foran computeren. Desværre kan denne stillesiddende adfærd have en negativ konsekvens for deltagernes fysiske, psykiske og sociale velvære. Ved at implementere fysiske aktiviteter under træningssessionerne er det muligt ikke kun at reducere de fysiske konsekvenser med denne adfærd, men også at styrke spillernes fysiske og sociale kompetencer sideløbende med deres e-sports-relaterede færdigheder.
For at undersøge, hvordan fysiske aktiviteter kan implementeres i esport-træning, blev to e-sportshold (et Fortnite og et Counter Strike) observeret under deres træningssession i to uger. Fortnite-holdet (drenge, 9–11 år) havde implementeret rollespil og brain breaks i deres træning, hvor CS:GO-holdet (drenge, 11–13 år) havde implementeret regelspil udover brain breaks.
Data i form af observationer og interviews med spillere og deres trænere blev indsamlet og derefter tematisk analyseret. Temaer som leg, variation i træning, koncentration og kommunikation, og sociale kompetencer blev identificeret og diskuteret i forhold til den form, hvorpå de fysiske aktiviteter blev gennemført, og hvordan spillerne oplevede aktiviteterne. Resultater afslørede, at spillere fra begge hold tilbød de spilrelaterede fysiske aktiviteter såvel som hjernepauserne, da de fandt de fysiske aktiviteter både passende, meningsfulde og underholdende. Spillerne fandt også ud af, at aktiviteterne havde en positiv indflydelse på deres eksekutive funktioner, deres fysiske helbred samt deres sociale kompetencer.
Vores anbefalinger på vegne af forskningen er, at fysiske aktiviteter under gameplay skal være meningsfulde og relevante for det faktiske computerspil, som spillerne spiller, og skal indeholde legende elementer.
Hämta ned fulltextversionen av artikeln här!
LARS DOMINO ØSTERGAARD, Ph.d., er lektor ved Institut for Medicin og Sundhedsteknologi, Aalborg Universitet. Forsker i bevægelsesglæde og psykosociale fordele ved at være fysisk aktiv. Hans primære forskningsinteresser er, hvordan børn og unge motiveres til at være mere fysisk aktive og hvordan bevægelsesglæde kan øge børn og unges fysiske, psykiske og sociale kompetencer såvel som deres livsmestring.
ROBERT JUUL JØNSSON, Stud.Cand.Scient, Idræt, Institut for Medicin og Sundhedsteknologi, Aalborg Universitet, forsker i implementeringen af leg, bevægelse og fysiske aktiviteter i esport. Hans primære forskningsinteresser er på om børn og unge i esportsforeninger oplever implementeringen af fysiske lege som motiverende og relevante i en esportskontekst. Yderligere finder han det interessant, om unge esportsudøverne oplever at de fysiske aktiviteter er gavnlige i forhold til at udvikle evner og færdigheder, der er brugbare i en esportskontekst.
ANDERS BERN KRONBORG er Kandidatstuderende ved Idrætsvidenskab, Institut for Folkesundhed, Århus Universitet. Han er forskningsmæssigt interesseret i et bredt felt, men særligt inklusionen af udsatte grupper, herunder mennesker med nedsat funktionsevne, i idræt og bevægelse, samt betydningen af at flytte idræt og bevægelse ud i grønne miljøer.
CHRISTIAN LUND STRASZEK er Fysioterapeut, M.Sc. I Fysioterapi, og Ph.d.-studerende ved Institut for Medicin og Sundhedsteknologi ved Aalborg Universitet og Center for Almen Medicin ved Aalborg Universitet. Han forsker i forekomsten af smerter i muskler og led blandt børn og unge som søger behandling hos egen læge. Forsker ligeledes indenfor emnet, Sundhed i esport, med et særligt fokus på forekomsten af smerter og skader, samt om fysisk aktivitet kan forbedre sundheden og esport-relateret præstation
Läs mer på idrottsforum.orgs temasidor om