Øivind Granerud
Universitetet i Tromsø, Campus Alta
Denne artikkelen er skrevet for at idrettstudenter skal få innblikk i ulike tema som det er viktig å ha kunnskap om for de som skal trene framtidige idrettsutøvere som har som målsetning å prestere på høyt nivå. Forhåpentligvis kan dette være av interesse også for idrettsinteresserte.
I små og store idrettslag i Norge finnes det unge fotballspillere som drømmer om å bli en ny Lionel Messi, Martin Ødegård eller Ada Hegerberg. Mange unge idrettsutøvere drømmer om å oppnå den samme suksessen som Therese Johaug, brødrene Ingebrigtsen, Karsten Warhom eller Johannes Høstflot Klæbo. Det er mange momenter som påvirker muligheter til å realisere denne drømmen.
I denne artikkelen tar jeg for meg følgende momenter som påvirker muligheten for å realisere drømmen som mange barn og unge har om å bli topputøver i idrett: Lekens betydning; Allsidighet versus tidlig spesialisering; Talent, hva er det og hvem er det; Motorisk modning – relativ alderseffekt; Indre og ytre motivasjon; Selvtillit og angst innen idrett; Trenerens betydning; Foreldrenes betydning; Idrett som intergreringsarena; Frafall; Alle utøvere er like viktige.
Alle barn trenger å være fysisk aktive. Å delta i lekpreget idrett hjelper også barn til å forstå betydningen av vennskap, empati, godt humør, å tåle å tape og ikke minst vilje til å overvinne motgang.
Hämta ned fulltextversionen av artikeln här!
ØIVIND GRANERUD er 1. lektor i idrettsvitenskap ved Idrettshøgskolen ved UiT Norges arktiske universitet. Han var med i ledergruppa som arbeidet med forprosjektet for egen idrettshøgskole i Nord-Norge i perioden 2011 til 2013. Han var studieleder ved idrettshøgskolen i perioden 2013 til 2018 og har også vært prodekan og han startet sin yrkeskarriere som lærer ved Øytun folkehøgskole i Alta i 1981, han var rektor i fra 1985 til 1999. Øivind har også trent fotballag for menn, kvinner og ungdom i forskjellige aldre.
Läs mer på idrottsforum.orgs temasidor om