Aldersbestemte landslagsspillere i håndball sin opplevelse av eget utviklingsmiljø

0
62

🇬🇧 In English


Max Bergström1, Ingrid Okkenhaug1, Rune Høigaard1,2 & Stig Arve Sæther1,3
1 Department of Sociology and Political Science, Norwegian University of
Science and Technology, NTNU; 2 Department of Sport Science and
Physical Education, University of Agde


Forskning på talentfulle utøvere har en sterk tradisjon innenfor idrettsvitenskapelig forskning og hvor sentrale spørsmål omhandler utøveres utviklingsprosesser, som foregår i ulike faser og overganger. Denne studien har gjennom bruk av fokusgruppeintervju undersøkte 10 kvinnelige og 10 mannlige ungdomslandslagsspillere (U19) i håndball sine opplevelse av eget utviklingsmiljø, og om det er kjønnsforskjeller i utøvernes forventninger knyttet til en profesjonell karriere som seniorspillere. Hovedfunnene i studien var at utøverne ikke beskrev spesifikke karrieremål, og heller ingen tydelige kjønnsforskjeller i hvordan utøverne beskrev egne opplevelser. Utøverne opplevde to hovedsakelige utfordringer i form av gjennomføring av dobbel karriere (skole vs. idretten), og tvetydige budskap fra trenerne knyttet til deres utvikling som håndballspillere. Analysen viste videre at utøverne hadde mange likhetstrekk i sine svar, noe som fikk forskningsgruppen til å reflektere om spillerne hadde en normativ forståelse av hvordan ideell utvikling foregår, eller om metoden (fokusgruppeintervju) og gjennomføringen kunne forklare denne likheten i oppfatningene. I diskusjonen ser vi nærmere på to forhold som kan ha påvirket resultatene i form av a) forskningskonteksten og utvalget bestående av aldersbestemte landslagsspillere og ikke i en klubbkontekst (normativitet, selvpresentasjon), og b) betydningen av bruk av fokusgruppeintervju innenfor denne konteksten (konformitet, sosial sammenligning). Avslutningsvis diskuterer vi fordeler og ulemper med bruk av intervju og spesielt fokusgruppeintervju blant utøvere i en aldersbestemt landslagskontekst.


Klicka här för att läsa denna referentgranskade artikel i Scandinavian Sport Studies Forum, Vol. 15, 2024


MAX BERGSTRÖM er phd student i idrettsvitenskap ved institutt for sosiologi og statsvitenskap (ISS) ved Norges teknisk naturvitenskapelige universitet (NTNU) i Trondheim. Bergström er en del av forskningsgruppen Skills and performance development in sports and school (SPDSS). Hans primære forskningsinteresser er karriereroverganger og dobbel karriere hos eliteutøvere i ulike idretter.

INGRID OKKENHAUG er phd student i idrettsvitenskap ved institutt for sosiologi og statsvitenskap (ISS) ved Norges teknisk naturvitenskapelige universitet (NTNU) i Trondheim. Okkenhaug er en del av forskningsgruppen Skills and performance development in sports and school (SPDSS). Hennes primære forskningsinteresser er fysiskt aktivitetsnivå og deltakelse, inklusjon og tilpasset fysisk aktivitet.

RUNE HØIGAARD er professor i idrettsvitenskap ved universitetet i Agder (UIA) og professor 2 ved Norges teknisk naturvitenskapelige universitet (NTNU) I Trondheim. Han er også fagansvarlig for idrettspsykologi i Olympiatoppen Sør. Hans primære forskningsfelt er idrettspsykologi og spesielt gruppe dynamikk, lederskap og coaching. Han har lang erfaring med praksis og forskning og har jobbet med både utøvere og lag i mange forskjellige idretter, inkludert mange utøvere i verdensklasse. Han har publisert over 100 fagfellevurderte artikler i både nasjonale og internasjonale tidsskrift og har gitt ut 10 bøker relatert til idrettspsykologi.

STIG ARVE SÆTHER er professor i idrettsvitenskap ved institutt for sosiologi og statsvitenskap (ISS) ved Norges teknisk naturvitenskapelige universitet (NTNU) i Trondheim. Hans forskningfelt er talentutvikling, ungdomsidrett og idrettspsykologi. Hans største forskningsprosjekt var en 10 år lang longitudinell studie av en gruppe aldersbestemte landslagsspillere i fotball. Sæther er leder av forskningsgruppen Skills and performance development in sports and school (SPDSS).


Läs mer på idrottsforum.org om


LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.