Almen Kropsforståelse: En kropsligheds- og bevægelses­orienteret tilgang til dannelse i gymnasiet

0
🇬🇧 Abstract in English

Malene Hannibal Schubart, Camilla Ottsen & Charlotte Svendler Nielsen
Institut for Idræt og Ernæring, Københavns Universitet


Denne artikel præsenterer en undersøgelse af, hvilken betydning et øget fokus på kropsligheds- og bevægelsesorienteret dannelse i gymnasiet kan have for unge mennesker, og hvordan idrætsfaglighed kan være med til at skabe rum herfor. I løbet af undervisningstimer, hvor en helhedsorienteret bevægelsespraksis kaldet Almen Kropsforståelse blev udviklet og afprøvet, undersøgte vi elevers oplevelser med at fokusere på krop og bevægelse. I artiklen præsenteres uddrag fra empiri, der er indsamlet i form af ’lived experience descriptions’ (oplevelsesbeskrivelser) og ’close observations’ (nære observationer). Empirien fortolkes med et henholdsvis krops- og bevægelsesfænomenologisk perspektiv ved hjælpe af begreber beskrevet af Maurice Merleau-Ponty og Maxine Sheets-Johnstone og et sociologisk perspektiv med begreber fra Hartmut Rosa.

Med afsæt i elevernes beskrivelser, finder vi grundlag for at pege på, hvad det kunne betyde at etablere et rum i gymnasiet, hvor der er plads til ro, kropslige oplevelser og et holistisk bevægelsesorienteret fokus. Ved at vende opmærksomheden mod kroppen, kan eleverne opleve erfaringer med det Sheets-Johnstone beskriver som I can, hvilket betyder at eleverne opdager og udvikler deres handlemuligheder. Ved at opbygge elevernes repetoire af I can, kan også deres sense of agency, i betydningen at de gennem kropslige erfaringer opbygger en følelse af sig selv som handlekraftige individer, styrkes. Samtidig ser vi, at Almen Kropsforståelse skaber rum og rammer i elevernes hverdag, hvori de kan mærke og træne deres evner til at opleve resonans i betydningen en relationsmodus, hvori subjekt og verden gensidigt berører og transformerer hinanden, som en modvægt til det accelererende samfund, de lever i.

Ved at afprøve Almen Kropsforståelse som en del af idrætsfagets indhold har vi i undersøgelsen fokuseret på, hvordan idrætsfaget som kontekst kan bidrage til et øget fokus på den oplevelsesmæssige dimension af krop og bevægelse i unge menneskers liv. Med afsæt heri åbner denne artikel op for videre forskning i, hvordan vi fremover kan tilgå ungdommens dannelse såvel som trivsel med et mere helhedsorienteret perspektiv.


Hämta ned fulltextversionen av Almen Kropsforståelse här!


MALENE HANNIBAL SCHUBART er kandidat i Humanistisk-samfundsvidenskabelig idrætsvidenskab fra Københavns Universitet. Malene har en instruktøruddannelse i yoga og kendskab til den unge målgruppe fra et frivilligjob som ungerådgiver i Headspace Danmark.

CAMILLA OTTSEN har en baggrund som psykomotorisk terapeut fra Københavns Professionshøjskole suppleret med en kandidat i Humanistisk-samfundsvidenskabelig idrætsvidenskab fra Københavns Universitet. Camilla arbejder som psykomotorisk terapeut i socialpsykiatrien i Københavns kommune med unge 18–25-årige som målgruppe.

CHARLOTTE SVENDLER NIELSEN, PhD i danse- og bevægelsespædagogik, er universitetslektor og studieleder for en kandidat og en master uddannelse ved Institut for idræt og Ernæring, Københavns Universitet. Hun er leder af European Network of Observatories in the Field of Arts and Cultural Education (ENO), en NGO i officielt partnerskab med UNESCO. Hendes forskning fokuserer på dansepædagogik, integration af kunstformer og interkulturalitet i et kropsligt perspektiv. Hun er medredaktør for Routledge bogserien Dance, Young People and Change.


Läs mer på idrottsforum.orgs temasidor om


LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.