🇬🇧 In English
Ingegerd Ericsson1, Anna Tidén2 & Eva Andersson2
1 Motorisk Utveckling som Grund för Inlärning MUGI;
2 Gymnastik- och idrottshögskolan GIH
Flera internationella studier visar en nedgång i skolelevers motoriska kompetens. I Sverige saknas studier som dokumenterat förändringar i barns motoriska kompetens över tid.
Syfte: Att belysa lärares bedömningar av hur barns motoriska färdigheter förändrats de senaste 10–20 åren.
Metod: Sveriges lärare i idrott och hälsa, som undervisat i förskoleklass och/eller årskurs 1–6 under minst 10 år, inbjöds att i en enkätstudie skatta förändringar i barns motoriska förmåga. Som mätinstrument valdes elva motoriska färdigheter och en öppen fråga, vilka sammanställdes till MUGIH motorikskattning (MI-M11). Av 59 intresseanmälningar besvarade 46 lärare enkätformuläret.
Resultat: Såväl kvalitativa som kvantitativa data visar, en betydande nedgång i motorisk kompetens under de senaste 10–20 åren i samtliga elva, av lärare skattade färdigheter. En stor förändring till det sämre märks i både förskoleklass–årskurs 3 och årskurs 4–6. Resultaten tyder på att gruppen barn med låg motorisk kompetens har ökat från 15 till drygt 30 procent bland yngre barn (förskoleklass–årskurs 3) under de senaste 15–20 åren. I årskurs 4–6 märks en ökning från 10 till 23 procent under samma period.
Slutsats: De försämringar i motoriska färdigheter som redovisats är alarmerande eftersom motorisk kompetens har stor betydelse för barns deltagande i rörelselek och idrott samt för en livslång hälsosam livsstil. Observationer vid skolstarten kan vara en värdefull strategi för tidig upptäckt av elever i behov av extra motorikstöd. Ökad schemalagd idrottsundervisning, strukturerade motorikobservationer och anpassat motorikstöd skulle kunna bromsa den negativa trenden och eventuellt återställa de sänkta motoriknivåerna bland barn.
INGEGERD ERICSSON är docent i idrottsvetenskap och filosofie doktor i pedagogik. Hon är utbildad idrottslärare och specialpedagog samt har lärarutbildning i engelska och svenska som andraspråk. Ingegerd har 25 års erfarenhet av undervisning i grundskolans alla årskurser och har undervisat och forskat nästan lika många år på Högskolan i Kristianstad respektive Malmö universitet. Hon startade Motorisk Utveckling som Grund för Inlärning (MUGI) och skapade MUGI observationsschema som ett pedagogiskt hjälpmedel för tidig upptäckt av barn i behov av extra motorikstöd.
ANNA TIDÉN är högskolelektor i idrottsvetenskap vid Gymnastik- och idrottshögskolan (GIH) och har varit en engagerad lärare på GIH sedan 1995. Hennes huvudsakliga undervisningsområden inkluderar didaktik inom bollspel och friluftsliv. Anna är medlem i forskargruppen Humanistisk och samhällsvetenskaplig forskning om rörelse, kultur och samhälle – REMO. Hennes avhandling, Bedömningar av ungas rörelseförmåga, fokuserar på skolelevers motorik och rörelseförmåga ur olika perspektiv. Innan hon började på GIH arbetade Anna som lärare i idrott och hälsa på grund- och gymnasieskolor samt inom Komvux mellan 1984 och 1995.
EVA ANDERSSON är docent, idrottslärare samt legitimerad läkare och är verksam som lektor vid Gymnastik- och Idrottshögskolan (GIH) samt Institutionen för Molekylär Medicin och Kirurgi, Karolinska Institutet. Hon är involverad inom forskning om bland annat olika fystester av t.ex. kondition och styrka i olika muskelgrupper i samband med träning för både skolbarn och seniorer. Vidare utför hon undervisning på GIH och externt om exempelvis akutsjukvård och fysisk aktivitet som sjukdomsprevention och sjukdomsbehandling (FYSS) för olika vanligt förekommande sjukdomar såsom depression och ångestsyndrom samt olika kroppsliga sjukdomar.
Läs mer på idrottsforum.orgs temasidor om
- skolämnet idrott och hälsa
- barn- och ungdomsidrott
- svensk idrott, idrottspolitik och idrottsforskning