Skolsimning – en kritisk genomlysning

0
🇬🇧 In English

Kristoffer Eriksson
Linnéuniversitetet


Artikeln är en kritisk genomlysning av en av de största didaktiska utmaningarna i skolämnet idrott och hälsa (IDH), nämligen skolsimningen. Genomlysningen utgår från ett lärarprofessionsperspektiv, vilket är ett förhållningssätt som används för att verbalisera verksamma lärares tankar i ett forskningsfält som ofta exkluderar den reflekterande praktikerns perspektiv. Den kritiska ansatsen syftar till att ge en fördjupad helhetsbild av skolsimningen i Sverige.

Genomlysningen tar avstamp i det kvantifierade betygskriteriet som är en fragmenterad version av definitionen av simkunnighet, där allt förutom det mätbara har skalats bort. Simkriteriets avsaknad av tydlighet gällande kvalitativa aspekter rörande simkunnighet resulterar i att Sveriges IDH-lärare ser på och bedömer simkunnighet på olika sätt. Det konstateras att de metodologiska utmaningarna som präglar alla simkunnighetskartläggningar har en negativ inverkan på resultatens reliabilitet. Trots det tyder aktuella kartläggningar på att det finns en nedåtgående trend vad gäller simkunnigheten i Sverige. För att vända trenden vilar ett orimligt stort ansvar på IDH-lärare, men på grund av skolsimningens mångfacetterade utmaningar är det i många fall omöjligt för IDH-lärare att bedriva god, säker och kompensatorisk simundervisning. De undermåliga villkoren påverkar elevernas chanser att dels lära sig simma, dels uppfylla kraven för ett godkänt betyg i ämnet IDH. Det är faktum som inte svarar mot skolans kunskapsuppdrag eller kompensatoriska uppdrag.

Avslutningsvis betonar artikeln vikten av att förbättra villkoren för skolsimningen genom att genomföra omfattande revideringar i de utbildningspolitiska skrivningarna rörande skolsimningen. Ett förslag som presenteras är att ta bort simkunnighet som ett betygsgrundande krav i ämnet IDH. Det ges även ett förslag på hur simkriteriet kan formuleras i syfte att öka reliabiliteten i simkartläggningar som genomförs i skolans regi. Avslutningsvis föreslås en pragmatisk och verklighetsförankrad modell för skolsimningen, där simkunnighet betraktas som hela skolans angelägenhet, inte enbart IDH-lärarnas.


Hämta skolsimningsartikeln här!


KRISTOFFER ERIKSSON är högstadielärare och adjungerad lärare vid Linnéuniversiet i Växjö. Han har en lärarexamen från Linnéuniversitet och undervisar i skolämnena svenska, svenska som andraspråk samt idrott och hälsa. I sin roll som adjungerad lärare undervisar Kristoffer främst grund- och ämneslärarstudenter med inriktning idrott och hälsa.


Läs mer på idrottsforum.orgs temasidor om


LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.