Home Research articles Förändring av problematisk maskulinitet: En fallstudie av pojkars utbildning i idrottens omklädningsrum

Förändring av problematisk maskulinitet: En fallstudie av pojkars utbildning i idrottens omklädningsrum

1

🇬🇧 In English


Inger Eliasson1 & Jesper Fundberg2
1 Pedagogiska institutionen, Umeå universitet;
2 Enheten för polisiärt arbete, Malmö universitet


Syftet med studien var att genom en fallstudie analysera iscensättning och erfarenheter av en pedagogisk intervention genomförd med pojkar aktiva i lagidrott i Sverige, vilken syftade till att förändra problematisk maskulinitet i det svenska samhället. Fallstudien är av etnografisk karaktär där en autentisk utbildningsprocess följs och studeras genom observationer, intervjuer och dokument. Det empiriska materialet består av observationer av 14 interventionstillfällen med 100 pojkar (10–14 års ålder), intervjuer med sammanlagt 17 deltagare; tio pojkar, tre tränare, två utbildare och två verksamhetschefer. Denna artikel problematiserar hur intentioner att förändra problematisk maskulinitet kommer till uttryck genom interventioner med pojkar inom ramen för lagidrott i Sverige. Studien bidrar med ny kunskap om hur olika former av maskuliniteter presenteras, förhandlas och utmanas i utbildning av pojkar i idrottens omklädningsrum. Resultaten visar att med olika syn på problemen bland de inblandade riskerar lösningen att bli kontraproduktiv vilket förstärks om innehållet inte är relevant för, och anpassat till, den unga målgruppen. Vi argumenterar för en mer nyanserad syn på problematisk maskulinitet, särskilt i relation till interventionsbaserad utbildning av unga pojkar inom idrott, vilket är i fokus i denna studie.


Klicka här för att läsa denna referentgranskade artikel i Scandinavian Sport Studies Forum, Vol. 15, 2024


INGER ELIASSON, FD, är docent i pedagogik vid Institutionen för pedagogik och  Idrottshögskolan vid Umeå universitet. Hennes forskning fokuserar på beteendevetenskapliga processer relaterade till uppfostran och socialisation inom barn- och ungdomsidrott, barns rättigheter, övergrepp mot barn inom idrotten samt genus- och generationsfrågor inom barns idrott och tränarskap.

JESPER FUNDBERG är filosofie doktor i etnologi och verksam vid polisprogrammet, Malmö universitet. Hans forskning fokuserar på maktordningar, maskulinitet, och etniska relationer inom idrott och polisiärt arbete.


Läs mer på idrottsforum.org om


1 COMMENT

  1. Superintressant och viktigt! Jag har tre söner som spelar fotboll. Med tanke på mina egna erfarenheter av omklädningsrum i tonåren tänker jag ofta på vad som händer eller inte händer i mina söners omklädningsrum, hur de ”fostras” och allt vad de kan innebära.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Translate »
@media print { @page { size: A4 !important; } }