ISSN 1652–7224   :::   Publicerad den 13 december 2006
Klicka här för utskriftsvänlig pdf-fil
Läs mer om sport och turism på idrottsforum.org

Konferensrapport
Sport, Tourism,
and City Marketing


Annette Bergendorf och Deval Eminovsky
Studenter på Management
Idrottsvetenskap, Malmö högskola




Den första dagen av konferensen ”Sport, Tourism, and City Marketing representeras i denna uppdatering av artiklarna av Preuss, Weed och Book. Dag två ägnades åt svenska och danska förhållanden. Dagen började med en historisk betraktelse över Malmös omvandling, från industristad till kunskapsstad. Denna historiska odyssé gjordes av en av centralfigurerna bakom denna omvandling, nämligen Ilmar Reepalu, Malmö kommunstyrelses ordförande.

Reepalu pratade om industrialismens glansdagar med Kockums och Chokladfabriken Mazetti som gav många malmöbor deras försörjning, för att därefter komma fram till dagens situation och framtida behov.  Föredraget började med en historisk återblick på den tid då Malmö var en utpräglad arbetarstad. Från 1995 och fram till idag har Malmö förlorat 26 000 arbetstillfällen, vilket motsvarar en arbetslöshet på 22%. Detta blev onekligen en dyster tid för Malmöborna och höjdpunkten i denna tragik var när Malmös främsta landmärke, Kockumskranen, monterades ner och fraktades till Sydkorea. Nu hade staden att välja mellan att agera och satsa framåt eller att anpassa sig till situationen. Politikerna i Malmö var överens om att en nysatsning skulle ske och det innebar en satsning på kunskap. Staden behövde ett nytt riktmärke efter Kockums-kranen och det fick staden i form av Turning Torso och Västra hamnens förnyelse. Man tog också fasta på den historiska kopplingen till idrotten, något man delar med andra arbetarstäder.

När en stad förnyas skapas nya förutsättningar för staden för såväl invånare som turister. Nya byggnader betyder också att staden får ett nytt utseende. Idrottskopplingen och nysatsningen på byggande och Malmö som kunskapsstad betyder fördel Malmö när det gäller att dra in nya arrangemang till staden, till exempel Quick Silver Bowlraiders 2007, European Masters Games 2008, World Urban Games 2012 samt Ishockey-VM 2012. För att få dessa arrangemang till Malmö krävs nya arenor och utvecklad infrastruktur. Projektet Hyllie Arena är i hamn, det första spadtaget är nära.

Börje Klingberg, fastighetsdirektör, Malmö Stad, pekade på den betydelse Hyllie Arena kommer att få för Malmö som evenemangsstad. Projektet kommer att innebära omkring 7 000 arbetstillfällen. Det krävs en utbyggnad av infrastrukturen och där kommer Citytunneln in i bilden. Malmö närmar sig Köpenhamn eftersom tåg från Malmö till Kastrup kommer att passera var femtonde minut från Malmös stadskärna. Likaså kommer Hyllie att närma sig centrum då tåg kör i båda riktningarna var femte minut. Vidare kommer det att byggas 7 000 bostäder. I anslutning till arenan kommer ett hotell att byggas med 300 rum och konferensmöjligheter. Klingberg nämnde att en badanläggning med akvarium kan bli aktuellt. En fullsatt Hyllie Arena tar 15 000 åskådare med innerplan 12 000 utan innerplan. I arenan ryms 70 loger med kapacitet för 3000 matgäster.

Köpenhamn, Göteborg och Malmö har den gemensamma nämnaren att vara städer för stora och små kulturella och idrottsliga evenemang. Först ut presenteras Köpenhamn av Martin Bender, evenemangschef på Wonderful Copenhagen. I Köpenhamn väljer man att arbeta med evenemang som sätts i system och genom outsourcing anställs specialister i projektform. Marknadsföring och PR är ett måste liksom samarbetet med näringslivet. Även danska och internationella idrottsförbund är viktiga samarbetspartners. De internationella förbunden äger evenemangen och uppdrar åt länder och städer att arrangera dem. Wonderful Copenhagen består av en liten effektiv organisation. Några evenemang man söker är IOC Congress 2009, VM i simning 2012, World Masters Games 2013 och VM i friidrott 2019.

Göteborg presenterades av Leif Nilsson, evenemangschef Göteborg & Co. Göteborg som evenemangsstad kan härledas till 1923 då Göteborgsutställningen ägde rum, och i samband med detta tillkom Götaplatsen och Liseberg. Till fotbolls-VM 1958 byggdes Ullevi och 1971 byggde man Scandinavium. Med dessa byggnader hade man åstadkommit gångavstånd mellan de olika arenorna, och inom evenemangsområdet kan man anordna evenemang av olika slag, kultur och nöje, sport och fritid, mässor och konferenser. Genom närheten mellan arenorna, och mellan arenorna och stadens invånare, blir hela staden arena för evenemanget, hävdade Nilsson. Inför friidrotts-VM hävdades att man borde anställa specialister utifrån, vilket man avböjde. Göteborg & Co valde istället att ge personalen chans till utveckling inom sitt eget område genom att få jobba med samma arbetsuppgifter som man redan utfört vid mindre evenemang.

Lars Carmén, turistdirektör Malmö Turism, ser Malmö som en mötesplats för fler publika evenemang och kongresser. Genom att staden förnyas, förändras också möjligheterna för events, och drivkrafterna som Carmén talade om är medvetenhet, konsekvens och långsiktighet. Ledorden för en evenemangsstad är bland annat synlighet, tillgänglighet och attraktivitet. En viktig del är nybyggnationen Hyllie Arena samt restaurering av Malmö Stadion. Ishockey-VM 2012 i samarbete med Stockholm är ett arrangemang som välkomnas till Hyllie Arena. Andra events man ser fram emot att arrangera är exempelvis melodifestivalen, konserter och idrottsmästerskap. European Masters Games är ett arrangemang som går av stapeln 2008.

Summering av den svenska delen av konferensen ”Sport, Tourism and City Marketing” är att det var intressant och lärorikt att få ta del av nya tendenser när det gäller utvecklingen av städer med idrottens hjälp. Inte minst gav det oss studenter uppslag att arbeta vidare i vår verksamhet som sport managers.


Copyright © Annette Bergendorf och Deval Eminovsky 2006


www.idrottsforum.org  |  Redaktör Kjell E. Eriksson  |  Ansvarig utgivare Aage Radmann