![]() |
||
![]() |
||
![]() |
Giro d’Italia ett av två hegemoniska cykellopp Bill Sund
Ett transportmedel för en miljö- och hälsomedveten era så kan man beskriva cykeln. Som HPV, human powered vehicle, kräver den ingen energitillförsel för sin framfart utöver den kraft cyklisten tillför genom fysiskt arbete. Den luktar sålunda inte, den smutsar inte ned, och den låter inte. Den skapar inte trafikstockning, och den är lätt att parkera. Och till råga på alla fördelar så är den dessutom en kraftfull aktör på motions- och träningsmarknaden cykling är så hälsofrämjande att den till och med emuleras inom fitnessindustrin, i form av så kallad spinning. Det har hänt en del sedan tysken Karl von Drais 1818 patenterade sin Laufmaschine, en cykelliknande tvåhjuling som drevs genom att föraren sparkade sig fram med fötterna. Detta anses allmänt vara föregångaren till dagens cykel (da Vincis cykelritning betraktas numera som en förfalskning). 1800-talet såg en stadig utveckling av cykeln, där införandet av trampor representerade ett viktigt steg, men där det avgörande genombrottet var säkerhetscykeln, så kallad för att föraren nådde marken med fötterna och för att tramporna drev bakhjulet, från 1879 med hjälp av en kedja och på den vägen är det, som man säger. Det finns idag uppskattningsvis en miljard cyklar i bruk i världen, vilket betyder att var sjunde människa har en cykel; marknaden är med andra ord inte mättad!
Inom den globala cykelsporten finns två stora dominerande lopp med över hundra år bakom sig och det är Tour de France[1] och Giro d’Italia, alltså det ena i ”la belle France” och den andra i ”la bella Italia”. Andra lopp, om än stora, i Europa och USA får finna sig i att stå i bakgrunden, även om de har gjort allt för att komma upp i paritet med Touren och Girot. Det gäller även det spanska loppet Vuelta a España, som räknas som nummer tre, och det ganska färska Tour of California. Tanken är inte här att i första hand försöka förklara Touren och Girots hegemoni utan att i huvudsak ta fram några kännetecknande drag för Girot och därvidlag göra några jämförelser med Touren. I ansatsen finns även en kronologi inarbetad. I såväl Tourens som Girots historia finns omtalade hjältebragder, dopingmissbruk och allvarliga vurpor. Det är dessa saker som fokuseras i media, och svensk media rapporterar i princip bara när något trist och osportsligt inträffat, annars bryr man sig föga. Dansk media visar däremot ett helt annat och genuint intresse för dessa lopp. I Danmark är cykelsporten stor. Helt klart är emellertid att Touren är betydligt mer välkänd än Girot. Inom fotbollen är det däremot tvärtom; den italienska fotbollen och Serie A är mer i fokus än dess franska motsvarighet Ligue 1. Därmed skipas viss rättvisa, kan man tycka. Under senare år och framför allt under det senaste året har det dock kommit ut flera intressanta studier av Girot, alltså på engelska för på italienska finns sedan länge en rikhaltig och djuplodande litteratur om loppet. Det innebär att fakta och resonemang om Girot nu också kan nå en betydligt större läsekrets. I denna artikel om Girot vill jag ta upp tre olika, men sammanhängande, aspekter av loppet, dels:
Dessa aspekter behandlas integrerat och i flera led. Dopingproblematiken och de allvarliga vurporna tar jag inte upp här. De kräver en egen artikel. Den historiska dimensionen ”Historien är mycket viktig för oss”, har Girots nuvarande direktör Angelo Zomegnan nyligen uttalat. Årets lopp tillägnas 150-årsminnet av Italiens enande. ”Vi hyllar det förflutna”, poängterade han också för den i Paris utkommande International Herald Tribune (13/5 2010), som påfallande ofta innehåller gedigna cykelartiklar. Likheterna, om vi börjar där, mellan Girot och Touren är naturligtvis betydande, de är något av tvillingar och knappast ett omaka par. I båda loppen är historien på många sätt alltid närvarande; arrangörerna vårdar traditionen. Men även vissa olikheter är påfallande mellan de två loppen. Giro d’Italia anses vara ett hårdare, mer krävande lopp än Tour de France (McGann, 2011). Roberto Vacchi, Eurosports svenske expertkommentator anser att Girot är det lopp som har ”störst hjärta”: ”På alla plan på något sätt”.[2] Sex år efter Tourens premiärår startade det första Girot och det innehöll till att börja med åtta etapper, totalt cirka 240 långa, krävande mil cykelåkning backe upp och backe ner. Första starten skedde med 137 cyklister, varav 49 fullföljde, och det ägde rum på våren i Milano 1909 (Cervi-Facchinetti, 2009; McGann, 2011). I tid på året ligger alltid Girot först och körs under tre intensiva veckor i maj-juni. Precis som i Frankrike togs initiativet till cykeltävlingen av en sporttidning, den Milanobaserade La Gazetta dello Sport, då under ledning av Emilio Costamagna. Det skall tilläggas att Girot inte på långa vägar när var det första stora cykelloppet i Italien. Tvärtom. Loppet mellan Milano och Turin fanns från 1876 och det idag mer kända Milano-San Remo är från 1907. Dessutom fanns den klassiska hösttävlingen Lombardiet runt som gick första gången 1905. Noteras kan att dessa lopp tillhör och avgörs i norra Italien. Giro d’Italia går däremot runt hela landet.
La Gazetta dello Sport driver alltjämt med stor framgång Girot och har ofta precis som franska L’Équipe ett rikligt och kvalitativt cykelmaterial i sina spalter. Syftet med att starta Girot var förutom den rent sportsliga aspekten att höja ”Gazettans” upplaga, vilket också skedde. Milano har ofta varit såväl start- som målplats för Girot. Loppet blev liksom Tour de France en stor succé (McGann, 2011). Första åren samlades omkring en halv miljon människor för att se cyklisterna gå i mål i Milano, en av industristäderna i norr (Cardoza, 2010). Men undantag har gjorts för städer som Rom, Florens, Neapel, Turin och Verona. Precis som Touren har vissa utflykter gjorts till andra länder. Nästa år, 2012, gästar Girot Danmark och det är en stor sak för dansk cykelsport. Dessa utflykter till andra cykelländer har varit spännande och ökat loppets attraktivitet för främst sponsorer och media. Loppet utökades redan 1913 till knappt 300 mil, men fortfarande bara med åtta tuffa etapper. Så småningom, som 1950, när schweizaren Hugo Koblet vann loppet, var man uppe i 400 mil fördelat på 18 etapper. Detta år skedde målgången i huvudstaden Rom och 15 stall ställde upp. Stallsiffran låg annars ibland lite lägre och ibland lite högre. Snittet låg kring 18. På Girot har man alltid cyklat fort, trots alla berg. Snitthastigheten premiäråret var imponerande eller 27 km i timmen. År 1932 hade man knappt kommit över 30 km i timmen. I början av 1980-talet låg genomsnittshastigheten strax under 40 km i timmen och där har man i princip legat sedan dess. År 1924 ställde för första och hittills enda gången en kvinna upp i loppet, nämligen den sedan dess berömda Alfonsina Strada. Efter första etappen låg hon klart efter ledaren men inte alls sist i fältet. Etappen Genua-Florens gick ännu bättre, då hade hon 15 man efter sig. Tyvärr vurpade hon i ruggigt väder vid Neapel och kom för långt efter och diskvalificerades. Men hon fick ändå starta dagen därpå och i Milano hyllades hon som en vinnare (Saldes, 2005). 1954 var också ett remarkabelt år; för första gången ställde ett företag som inte tillhörde cykelbranschen i någon mening upp som sponsor. Loppet hade därmed breddats och fått nya finansiärer, vilket var helt nödvändigt (Cervi-Facchinetti, 2009). Från Touren hämtades dessutom ritualen med olika färgade tröjor. Men här blev tröjan rosa i och med att ”Gazettan” trycktes på rosa papper. Idén med tryckfärgen, den var ju lysande, tog man alltså rakt av. Den första tröjan delades ut 1931, så det dröjde ett tag. Ytterligare en mer självklar likhet är att uppehåll gjordes under de båda krigen, här 1915-1918 och 1940-1945, sedan körde man på igen. Fascistregimen satsade hårt på sporten och sökte styra upp allting. Den försökte också få grepp över cyklingen men lyckades aldrig helt och hållet. Mussolini själv föredrog fotboll och motorsport. Han bevistade heller aldrig någon Giroetapp (Foot, 2011). Ett särskilt ont öga hade fascisterna till landsmannen Ottavio Bottechia, som vann Touren två år i rad 1924 och 1925. Han var den förste italienaren som lyckades med den bedriften. Många trodde för övrigt att han var fransman eftersom han gärna tävlade där och tidigare jobbat i landet som byggarbetare. År 1927 hittades han medvetslös liggande vid vägen inte så långt ifrån sin bostad i regionen Udine i norra Italien. Han kördes till ett närliggande sjukhus i Gemona, där han avled 12 dagar senare. En teori gör gällande att han mördades av fascister eftersom han var en uttalad anti-fascist. Men det finns även andra teorier, och överhuvudtaget en stark mytbildning kring hans död som fortfarande debatteras (Foot, 2011). Under sitt korta liv hann han också med att starta ett cykelmärke och en cykelfabrik i sitt eget namn Bottechia. Detta cykelmärke tillverkas och säljs fortfarande (www.bottechia.com). Girot enar landet Italienarna var således inte nybörjare som cykelarrangörer när Girot sattes igång. Långt därifrån. Men Girot var den första etapptävlingen, och en etapptävling kräver betydligt mer logistik med bansträckning, kost och logi etc. än ett endagslopp. Även här finns en likhet med Touren. Loppen är ju något av tvillingar, men således inte helt lika på alla sätt och vis. I en viktig analytisk artikel med ett historiskt perspektiv av Anthony Cardoza (2010) söks cykelsportens roll i skapandet av det moderna Italien och där spelar naturligtvis Giro d’Italia en särskilt betydelsefull roll. Det italienska enandet 1861, som i år som framhållits firar sitt 150-års jubileum, skedde inte förrän under perioden 1848-1870 när de italienska småstaterna och furstendömena gick ihop. Ledaren för denna nationella rörelse var Giuseppe Garibaldi, och till sin hjälp hade han bland andra aristokraten och tidningsmannen Camillo Cavour samt revolutionären Giuseppe Mazzini. Men cykelsporten bars huvudsakligen upp av småbönder och arbetare samt entreprenörer. Den nationella samhörigheten, själva enandet och identiteten, på italienska ”Risorgimento”, byggdes delvis upp via cykelsporten fram till mellankrigstiden. Detta är Cardozas stora tes, och det ligger helt klart mycket i den teorin. Fransmannen René Vietto domnade av kölden på hög höjd i Girot 1938, steg av cykeln och fortsatte till fots. Åren efter andra världskriget fick Girot kanske en ännu större betydelse då landet åter skulle enas och byggas demokratiskt efter fascisttiden och Mussolinis diktatur. Italien var sönderslitet och regionerna i norr och söder stod långt ifrån varandra. Kommunikationerna var bristfälliga och problemen stora, särskilt i de södra regionerna. Maffian, såväl på Sicilien som i Neapelområdet, profiterade på detta och byggde ut sin organisation, för där statsmakten och det civila samhället är svaga där går maffian fram och tar för sig (Sund, 1999; Dickie, 2004). Såväl vänstern, inklusive KPI, det starka kommunistpartiet, och kristdemokraterna stödde då aktivt loppet. Alla progressiva krafter insåg betydelsen av att landet blev en verklig enhet igen och där hade sporten och Girot en framträdande roll. Sporten byggde broar och verkade förenande. Cyklisterna cyklade genom olika regioner och på så sätt kunde alla se att landsdelarna hörde ihop trots politiska och regionala motsättningar (Foot, 2011). Detta kan jämföras med hur Vigarello (1997, 2003) ser på Tourens roll i Frankrike. Båda loppen hade en nationalistisk, sammanbyggande roll det var Italien respektive Frankrike runt varje år vid samma tidpunkt: stort och viktigt, pedagogiskt sett. Så småningom har Touren fått en viktig roll för Frankrikes turistindustri. Girot har också denna potential, men den har ännu inte insetts. Mer olikheter, för att ta fram dessa dimensioner, är att i Girot fanns sponsorerna ännu tydligare med redan från början. Man körde stallvis redan året efter premiären. Under 1912-års tävling provade man med lagtävling rakt igenom för man ville komma bort ifrån hierarkin med hjälpryttare, ”gregari”, men det lyckades inte (McGann, 2011). Denna norm, den hierarkiska regeln, hade redan satt sig bland cyklisterna, alltså att vissa cyklister fick agera hjälpryttare till andra. Det var en av flera normer som kom att utvecklas inom den professionella cykelsporten under årens lopp, och det var främst i Girot och i Touren som denna utveckling av det oskrivna regelsystemet skedde. Därefter överfördes dessa normer till övriga cyklister, sist genomfördes denna socialisation till amatörcyklisterna i sådana lopp som det svenska Sexdagars (1924-1975). Två andra normer var dels regeln om solidaritet: man hjälper en medtävlare som råkat ut för svårigheter efter en vurpa eller vid punktering, dels regeln om samverkan, som innebär att man vid utbrytningar till exempel samarbetar även med konkurrenter. Dessa regler kunde också brytas och i cykelsportens historia finns många sådana mer eller mindre flagranta exempel (Sund, kommande). Entreprenörernas roll Studerar man listan över stall som ställt upp i Girot under årens lopp framträder några av de stora cykelfabrikernas varumärken som vinnande stall. Det gäller Bianchi, med segrar 1911, 1947, 1952, 1953 och 1978, och franska Renault-Gitane-Elf åren 1980 och 1981. Till skillnad från Touren började Girot med renodlade, kraftiga stigningar och bergsetapper redan efter några år. År 1911 gick en etapp uppför sluttningarna kring Piemonte, och 1933 satte man upp det första bergspriset som den skicklige Alfredo Binda för övrigt tog hem (Saldes, 2005). Det kan vara anledningen till att man tillät växlar på cyklarna tidigare än i Touren. Cykelfabrikanterna var annars djupt involverade i loppen, men närheten var större i Italien mellan sporten och industrin; man kan tala om ren integration. Bakom loppet stod entreprenörer från norra Italiens industriregioner. Dessa entreprenörer utgjordes av en grupp män som nästan alla hade sin bakgrund i den professionella cykelsporten, och den italienske cykelexperten Paolo Facchinetti kallar gruppen för ”the made in Italy clan”. Med Antonio Gramsci, som fängslades och dog i Mussolinis fängelse och som vad jag vet aldrig skrev något om sport eller cykelsport i sina fängelseanteckningar om filosofi och samhälle, kan man säga att denna sammanhållna gruppering utgjorde ett historiskt block inom italiensk cykelindustri. De var organiska intellektuella, för att fortsätta att tala med Gramsci, och de var därmed med om att leda landet in i den moderna eran (Gramsci, 1971). Flera kom från familjer där pappan en gång startat verksamheten. Det gäller familjerna Bianchi (cyklar med den speciella, grönaktiga färgtonen) och Compagnolo (komponenter, främst växlar). Andra som Ugo De Rosa, Faliero Masi, Ernesta Colnago och Giovanni Pinarello hade dragit igång mer på egen hand. Flera av dem hade själva varit professionella cyklister och visste därför vad som gällde och framför allt vad som inte passade. Så småningom och från och med 1970- och 80-talen fick dessa entreprenörer, tekniker och fabrikörer hård konkurrens från Japan och Shimano. Konkurrensen från de franska cykelfabrikanterna var man mer van vid, här fanns också familjeföretag som Peugeot, men den japanska utmaningen var djupare. Inte förvånade var även Shimano ett familjeföretag med en tekniskt sinnad entreprenör som grundare (Sund, kommande). Cykelsporten var länge den dominerande sporten i Italien och den sågs som sagt som en symbol för det enade och från norr till söder sammanväxande Italien, moderniteten och det nya italienska samhället (Pivato, 1987). Girot var en kraftfull kreatör av den nationella identiteten och bidrog särskilt starkt till stärkandet av det italienska språkets spridning över hela landet (Foot, 2011). Det var givetvis en mycket viktig process. Man kan annars tro att fotbollen har spelat denna roll, men den ansågs länge som en renodlad brittisk sport, alltså inte genuint italienskt. En tränare tilltalas fortfarande ”Mister” i den italienska fotbollen och flera klubbar har haft ett tidigt engelskt inflytande som på många andra håll i världen. Än idag anses alltså Girot vara en ännu tuffare cykeltävling än Touren just på grund av alla bergsklättringar och snabba nedförsåkningar som tävlingen innehåller. Loppet kan också bjuda cyklisterna på både snö och isande kyla i de höga bergen. Fåglum ende svensken Girot har alltid varit ett stort publiklopp, men det var på 1960-talet som det verkligen blev hela landets lopp genom de direktsända TV-rapporteringarna från loppets slutetapper och målgången i Milano när segraren korades. Sedan detta decennium har Girot varit en ”gigantisk karusell med enorm publicitet”, menar Paolo Facchinetti (Cervi-Facchinetti, 2009). Girot är ett klassiskt lopp och det innebär att det är mycket stort att ha vunnit det. Alla stora cyklister har i princip ställt upp där och slitit i uppförsbackarna och frusit i nedförsbackarna. Vunnit har bland andra följande berömda cyklister gjort: Hugo Koblet (1950), som sagt, Jaques Anquetil (1960, 1964), Felice Gimondi (1969, 1976), Bernard Hinault (1980, 1982) och Miquel Indurain (1992, 1993) samt Marco Pantani (1998). Tre cyklister har vunnit Girot fem gånger, nämligen italienarna Alfredo Binda, på 1920-talet och 1933, och Fausto Coppi, på 1940-talet och åren 1952 och 1953 samt belgaren Eddy Merckx under perioden 1968 till 1974. Från svensk horisont är läget helt annorlunda jämfört med Touren. På Girot har stora svenska framgångar nåtts; de största någonsin och i full konkurrens med Magnus Bäckstedts seger år 2004 på en av de hårdaste cykeltävlingarna som finns, nämligen Paris-Roubaix. Detta lopp brukar kallas en färd genom helvetet! Utan konkurrens står dock Gösta ”Fåglum” Petterssons seger 1971. Strålande insatser gjorde också Tommy Prim som kom tvåa såväl 1981 som 1982. Till bedrifterna räknas också Bernt Johanssons tredje plats 1979. Så 1970-talet och en bit in på 1980-talet var utan överdrift goda år för de svenska cyklisterna på Girot. Svenska cyklister fick kopplingar till Italien genom Bianchi och andra stall. De två första svenska proffsen, Gösta Karlsson och Knut Karlsson, inledde också sina proffskarriärer i Italien, även om de blev korta och inte så framgångsrika. Att relationen blev så mellan italienska stall och svenska cyklister kan troligen ha en viss bäring på de många svenska fotbollsspelare som kom att spela professionellt i italienska storklubbar, sådana omtalade spelare som Gunnar Nordahl, Nils Liedholm och Kurt Hamrin. Zlatan är knappast först. Italienarna visste att svenska idrottsmän var skötsamma och duktiga samt dessutom modesta i sina ekonomiska krav. Av dessa anledningar var de eftertraktade när de hade tillräckligt hög nivå på sitt kunnande och de hade de oftast. Bartali versus Coppi Detta var likheter och olikheter mellan Girot och Touren samt något om den djupa integrationen mellan italiensk cykelsport och industri där ett antal entreprenörer med nära kontakter med sporten länge spelade en helt avgörande roll. Här kan man verkligen tala om nätverk. Men den stora skillnaden mellan loppen i ”la bella Italia” och ”la belle France” var den speciella politiska dimensionen i Girot. Cykelsporten hade en politisk innebörd som saknades i Frankrike. Detta lyfts också fram i litteraturen om loppet och det man helst fokuserar är i första hand rivaliteten mellan de italienska mästarna Gino Bartali och Fausto Coppi. Bartali var något äldre än Coppi och kom så att säga före honom i tid. Deras uppgörelser, som inträffade under cykelsportens gyllene år efter andra världskriget, ägde rum på såväl italienska vägar som på de franska. Ett känt exempel av många är när Coppi helt bryskt bröt mot den hierarkiska normen om att alltid backa upp kaptenen; Bartali var då vid denna tidpunkt den självskrivne och vinnande ledaren i deras stall. Litteraturen om deras tvekamp utgör närmast en egen genre och böckerna och inläggen är många (Buzzati, 1999, Fotheringham, 2009, McGann, 2011, Foot, 2011). Gino Bartali var i flera år ”bergsörnen”; sju gånger vann han det särskilda priset som bästa klättrare i Girot. I Italien hade länge den katolska kyrkan och prästerskapet en stark ställning och många människor var religiösa, så även inom Bartalis familj, medan däremot Coppi inte hade någon sådan familjebakgrund. Han kom från en fattig familj utan några starka katolska traditioner. Bartali och Coppi kom som sagt att ofta ställas mot varandra på olika sätt. Bartali kom att stå för det borgerliga, katolska Italien medan Coppi blev de vänsterradikalas och myternas store man (McGann, 2011). Det är egentligen hela den historiska kontexten kring dem. Den skötsamme mot den mer kontroversielle, oberäknelige för att tala med idéhistorikern Ronny Ambjörnsson (1988). Efter karriären fortsatte Bartali att vara aktiv som TV-kommentator och höll kontakt med sin sport på flera plan. Coppi däremot var av en annan sort och bröt upp från sitt äktenskap och fick barn med sin läkares hustru. Det var mycket kontroversiellt i det katolska Italien vid denna tid på 1950-talet och blev till och med en rättssak. Coppi dog sedan tragiskt och tidigt i en malariasjukdom han ådrog sig under en tävling i Nord-Afrika. Perspektivet som ges i litteraturen är att vardagscykling och cykelsport representerade det moderna samhällets framväxt i Italien, som hade en ganska sen industrialiseringsprocess mer lik den svenska än den engelska, franska och tyska. Men cykelindustrin kom å andra sidan igång påfallande tidigt och härvidlag blev man framgångsrika genom sina entreprenörer, som oftast var instrumentmakare eller ”bysmeder” precis som i Sverige, för övrigt (Sund, kommande). Många människor bodde på landsbygden och där fick cykeln sin stora betydelse som fortskaffningsmedel mellan byarna. Cyklisterna kom också ofta från fattiga, avsides belägna landsbygdsbyar, exempelvis Ottavio Bottechia och Fausto Coppi. Under efterkrigstiden när cyklismen och cykelsporten hade sina gyllene år i Italien var cykeln såväl en statussymbol som en metafor för det nya industrialiserade Italien, skriver Herbie Sykes i sin bok (2008) om den italienska Girovinnaren 1962 och 1963 Franco Balmamion, som kom att tävla efter den stora eran Bartali-Coppi. Hela symboliken med cykeln i det italienska samhället vid denna tid gestaltas för övrigt på ett alldeles lysande sätt av Vittorio de Sica år 1948 i den neorealistiska och Oscarbelönade filmen ”Cykeltjuven”, där en arbetslös arbetare och far blir bestulen på sin surt intjänade, dyra fina cykel. Att stjäla cykeln var att ta ifrån honom hans dröm om ett nytt och bättre liv för sig själv och sin familj, och när han ger sig ut för att leta efter sin cykel tillsammans med sin son på Roms gator är det ingen som bryr sig. Ingen alls. Hegemoni och historia Det var således Girot och Touren som var förebilder för alla andra etapplopp som kom att startas därefter, inklusive de svenska etapploppen Sexdagars och PostGirot Open. Det var i dessa lopp prestigen fanns, de loppen som cyklister drömde om att få vinna. Läxan som alla nya arrangörer hade att lära in och tillämpa var att loppet helst skulle arrangeras av en stor sporttidning med potential att växa, vars ledning innehades av en entreprenör som kunde driva loppet med kraft. Ett lopp som behövde pågå i flera veckor och bjuda på strapatser för cyklisterna. Loppet måste vidare arrangeras så det blev en veritabel folkfest, inklusive en före cyklisterna kommande bilkaravan där sponsorerna slängde ut sina produkter och presenter till den otåligt väntande publiken. Media skulle också vara på plats och rapportera via sina berättelser. En speciell ledartröja i arrangörstidningens färg skulle finnas liksom även andra tröjor för bergspris och spurtpris med mera. Priser skulle delas ut, helst i rena pengar, och sponsorer skulle garantera driften och prispengarna. Cykel-och komponenttillverkarna skulle allra helst integreras i loppet. Cyklisterna skulle helst organiseras i stall. I Girot hade det alltid handlat om stall. I Touren förekom vissa perioder även nationslag. Banan, själva sträckningen, skulle fortsättningsvis vara spännande och passera över berg och genom sköna dalar. Men det skulle även finnas fräna spurtuppgörelser i större städer. Publiken skulle kanta vägarna. Regioner och städer skulle slåss om att få vara med och arrangera loppet genom sina respektive områden. Målgången skulle ske i huvudstaden eller i en dominerande stad. Härvidlag fanns vissa skillnader mellan Girot och Touren. Det fick också gärna vara någon eller några etapper utanför arrangörslandet. Men det absolut viktigaste var att de bästa cyklisterna var med i tävlingen (Sund, kommande). Giro d’Italia har stora och helt avgörande likheter med Tour de France. Något annat vore också högst egendomligt med tanke på att Girots arrangörer har velat se dessa likheter. Men Girot har varit och är ett hårdare lopp med flera berg och tuffare passager. Möjligen har Roberto Vacci rätt i det att Girot innehåller mer hjärta eller kämpa om man så vill. Touren har nog större inslag av uppvisning och rullåkning, men det är också ett långt, hårt lopp. För övrigt har Girot varit tydligare i sin kommersialism och framför allt i kopplingarna till cykelindustrin. Italiensk cykelindustri har varit en organisk del av Girot, vilket varit mycket bra för industrin som länge var ledande i världen tillsammans med delar av den franska cykelindustrin. Närheten har varit stor mellan loppet och industrin och en del av förklaringen till det är att flera professionella cyklister, vilka under årens lopp gått vidare genom att starta cykel-och komponenttillverkning. Den stora skillnaden mellan dessa årligen återkommande tävlingar är dock, som framhållits, att Girot under perioden fram till Mussolinis fascisttid var en viktig ritual för att förena och binda samman alla dessa italienska regioner, och framför allt de norra med de södra delarna. I Italien har man bara norr och söder och ingenting däremellan. Gränsen går vid Rom. Efter kriget blev loppets betydelse ännu större för då gällde det att återuppbygga Italien efter fascismen som brutit sönder landet och splittrat folket. Då var verkligen Girot en progressiv årlig sporthändelse som betydde mycket för samhörigheten och tilliten mellan människorna. Man kunde samlas och man kunde ta ställning och se att samhället ändå utvecklades under de gyllene åren för Giro d’Italia. Vittorio de Sica har dock på sitt eget sätt åtminstone delvis falsifierat denna tes om en ökande tillit i det italienska samhället under denna tidiga efterkrigstid, då kampen var synnerligen hård mellan vänstern och kristdemokraterna. Men då landet byggdes.
Referenser Ambjörnsson, R. (1988). Den skötsamme arbetaren: idéer och ideal I ett norrländskt sågverkssamhälle 1880-1930. Stockholms: Carlssons förlag. Buzzati, D. (1999). The Giro d’Italia. Coppi versus Bartali at the Tour of Italy. Boulder, Colorado: Velo Press. Cardoza, A. (2010). “Making Italians?” Cycling and National Identity in Italy: 1900-1950. Journal of Modern Italians Studies. Vol 15. No 3.ity Cervi, G. & Facchinetti, P. (2009). Il Giro d’Italia. Strade Storie Oggetti di un Mito. Azzano San Paolo: Bolis Edizioni srl. Dickie, J. (2004). Cosa Nostra. A History of the Sicilian Mafia. London: Coronet Books. Foot, J. (2011). Pedalare! Pedalare! A History of Italian Cycling. London: Bloomsbury. Fotheringham, W. (2009). Fallen angel. The Passion of Fausto Coppi. London: Yellow Jersey Press. Gramsci, A. (1971). Selection from the Prison Notebooks of Antonio Gramsci. Ed by Hoare, Q. & Nowell Smith, G. London: Lawrence and Wishart McGann, B. & C. (2011). The Story of Giro d’Italia. A Year by Year History of Giro d’Italia. Volume One: 1909-1970. Cherokee Village: McGann Publishing. Pivato, S. (1987). The Bicycle as a Political Symbol: Italy, 1885-1995. The International Journal of History of Sport. Saldes, C. (2005). Giro d’Italia. Velocipeden. Nr 35 Sund, B. (1999). Den svenska läxan. En essä om ekonomisk brottslighet i Sverige, USA och Italien. Stockholm: Atlas förlag. Sund, B. (2005). Tour de France några reflektioner. www.idrottsforum.org. Sund, B. (kommande). Backe upp och backe ner. Svensk cykelsport och cykelhistoria i ett internationellt perspektiv. Sykes. H. (2008). The Eagle of Canavese. Franco Balmamion and the Giro d’Italia. London: Sport and Publicity. Vigarello, G. (1997). The Tour de France, i Realms (red Nora P). New York: Columbia University Press. Vigarello, G. (2003). Le Tour de France, une passion nationale, i Mailott jaune. Regards sur cent ans Tour de France. Présenté par Porte, P. et Vila, D. Musée National du Sport. Atalantica. Tidningar International Herald Tribune L’Équipe La Gazetta dello Sport Internet Noter [1] För en kommenterad översikt av Tour de France, se Bill Sund: Tour de France några reflektioner. www.idrottsforum.org [2] www.eurosport.se/roberto-vacchis-blogg. 16/5 2011
Copyright © Bill Sund 2011.
|
|
www.idrottsforum.org | Redaktör Kjell E. Eriksson | Ansvarig utgivare Aage Radmann
|