Toppning, nivåindelning eller nivåanpassning inom ungdomsfotbollen?

Print Friendly, PDF & Email

Robert Nyberg
Juniorfotbollstränare


robert-nybergDet pågår en debatt inom svensk fotboll om elitsatsning i ung ålder och man pratar om nivåindelning, nivåanpassning och toppning. Svenska fotbollsförbundets representantskapsmöte beslutade under 2015 att det från och med 2017 är förbjudet att utse seriesegrare för barn under 13 år. Syftet med den här artikeln är att reda ut vad det innebär med toppning, nivåindelning och nivåanpassning och hur de olika strategierna påverkar barn och ungdomars utveckling som fotbollsspelare och individ.

Vad är toppning, nivåindelning, nivåanpassning?

  • Toppning är när man låter de spelare som tränarna anser vara bäst få mer speltid än någon annan i laget under en match.
  • Nivåindelning är när man låter de spelare som för stunden är längre fram i utvecklingen träna och spela matcher tillsammans.
  • Nivåanpassning är när man anpassar träning och matcher så att alla kan delta och ha kul.

Toppning innebär:

  • En framgång på kort sikt (vinner en cup eller match).
  • De “bättre” spelarna utvecklas initialt men kommer samtidigt under stor press.
  • De “sämre” spelarna får inte samma utvecklingsmöjligheter och känner inte att de är en del av gruppen.
  • Det blir tufft att hantera mentalt när en “sämre” spelare passerar en “bättre” i utvecklingen.
  • Konsekvensen kan bli att spelare som är “bättre och “sämre” slutar på grund av. detta.
  • Det blir inte samma lagkänsla och trygghet i laget.

Nivåindelning innebär:

  • Skapar fasta grupper eller nivåindelade “statistiska grupper” under träning.
  • Fasta matchlag inom en grupp.
  • Ingen rotation av spelare mellan olika nivåer på träning eller match.
  • Det blir tufft att hantera mentalt när en “sämre” spelare passerar en “bättre” i utvecklingen.
  • Det blir inte samma lagkänsla och trygghet i laget.

Nivåanpassning innebär:

  • Få så många att spela fotboll så länge som möjligt.
  • Barnen känner ofta att de “lyckas” på träning och match.
  • Att få till jämna matcher så att alla utvecklas.
  • Alla barn får lära sig att ta ansvar på träning och match.
  • Några av dem ska spela med äldre barn.
  • Nivåanpassa efter motstånd.
  • Skapar en stark lagkänsla och trygghet i laget.

Meningarna går isär

Argumenten för nivåindelning handlar om att barn och ungdomar ska spela mot andra som för närvarande befinner sig på en liknande nivå, och att de som är “bättre” inte utvecklas på samma sätt om de spelar med de “sämre”. Barn som är mellan 7-12 år utvecklas som fotbollsspelare i olika takt och det beror också mycket på att de utvecklas olika fysiskt och det tar därför längre tid för en del barn att “hinna” ikapp i sin utveckling som fotbollsspelare. Dessutom lär sig barnen av varandra och den som är “bättre” får lära sig att ta ansvar och den som är “sämre” får lära sig att även den bidrar till laget och växer som individ.

Fotboll är en lagsport och för många handlar det om gemenskapen med kompisar och att tillsammans spela matcher och gå på träning. Om man redan i tidig ålder inte tillåts spela med sin kompis, som är längre fram i sin utveckling, kan det vara en avgörande faktor som gör att barnet slutar att spela fotboll. Det ställer givetvis högre krav på oss ledare att utmana barnen på deras nivå och se till att de samtidigt känner att de är delaktiga i laget och att vi lyssnar på deras behov som individer.

Finns det en enkel lösning på problemet?

Det gynnar alla om vi kan få barn och ungdomar att spela så länge som möjligt under deras uppväxt och när de är tonåringar. Du vet aldrig om “Johan” eller “Lisa” kommer att bli professionella fotbollsspelare när de är åtta eller tio år, bara för att de är lite “sämre”. Det är många faktorer som kommer att påverka deras framtid som individer och fotbollsspelare.

Copyright © Robert Nyberg 2016

Källor

http://www.dn.se/sport/fotboll/beslut-inga-segrare-ska-utses-i-barnfotboll/
http://www.scb.se/sv_/Hitta-statistik/Artiklar/Januaribarn-mer-framgangsrika/
http://www.svenskelitfotboll.se/elitsatsning-och-fotbollsakademier/

 

3 total comments on this postSubmit yours
  1. Mycket bra sammanfattning.
    Detta torde även ska kollas upp bland högsta ledarna i alla fotbollsklubbar-och föreningar i hela Sverige.
    Dert är ju där verksamheten till stor del styrs upp ifrån.
    Hur många av dessa högsta ledare har det på sitt “utbildnings-CV” inom fotbollen om just ovanstående ?
    Eller kör man sitt eget race och kallar det för klubb-eller föreningspolicy ?

    Det är helt sant att det är laget det handlar om och varje lag består av individer.
    Precis som inom friidrotten, så finns det hur många “latebloomers” som helst.
    Det finns dock för få tränare som har tränarögat för att se att en 12-åring som är i den “grå massan” har talangen för att växa till sig och bli en stabil mittback eller löpstark mittfältare eller varför inte en klockren tränare för ett ungdomslag.
    Utanför fotbollen gillar 12-åringen att rita hus och kolla in fåglar vid sjön där denne bor.
    Finns förmågan bland tränare och resurser hos klubbarna att kunna ha träningar där du kör på flera täter likadana övningar fast med olika avstånd, bredder, höjder, m.m. ? Precis som man kör inom friidrotten för att alla individer ska få chans att utvecjklas på just sitt sätt.
    Eller kör man likadant för allihop för att det inte ska uppfattas som elitinriktad nivåindelning och nivåanpassning ?
    Fotbollen ligger efter där, för man har i alla tider sett laget, och inte individen, som minsta gemensamma nämnare.

    Hälsningar
    Thomas Hammar
    Tränare i både friidrott och fotboll.

  2. Bra sammanfattning även om jag tycker att det blev väldigt förenklat vad det innebar om vi gör det ena eller andra. Tycker inte det är så enkelt och att det gäller generellt. Tycker själv att nivåanpassning är det som gynnar flest och arbetar själv efter detta. Det krävs en hel del kunskap av ledare för att lyckas bra med detta då spelarna ligger på olika nivåer.

  3. Hej Johan,

    Tack för din kommentar och jag håller med om det är en enkel sammanfattning och det är ett ämne som man nog kan skriva en uppsats om och det finns många saker att diskutera. Det ställer också höga krav på ledare och det är inte en enkel utmaning, men jag tror att man inte ska glömma bort individen som du nämner och alla behöver en anpassning till sin nivå.

    /Robert

Submit your comment

Please enter your name

Your name is required

Please enter a valid email address

An email address is required

Please enter your message