För kvinnor som springer

Print Friendly, PDF & Email
Katarina Schenker
Idrottsvetenskap, Malmö högskola 



Sam Murphy
Spring för livet: Löpningsguide för den medvetna kvinnan
Översättning Mats Andersson
176 sidor, hft., ill.
Hestra: Isaberg Förlag 2006
ISBN10: 91-7694-710-6
ISBN13: 978-91-7694-710-4


Har du fastnat på löpbandet? Sugen på att börja springa, men vet inte hur du ska börja, eller hur du ska få tid till det? Du kanske redan är löpare, men skador – eller leda – hindrar dig hela tiden. Om något av de här scenarierna låter bekant, så är den här boken för dig. Varför? Jo, för den här boken är skriven för vanliga kvinnor: kvinnor med jobb, familjer, socialt umgänge, hushållssysslor och andra intressen och krav som ska hinnas med vid sidan av löpningen.

Så introduceras boken Spring för livet; Löpningsguide för den medvetna kvinnan. Målgruppen är bred och inkluderar kvinnor som är omotiverade, otränade, gravida, i klimakteriet samt de som siktar på att springa maraton, det vill säga de flesta kvinnor som vill (och kan) träna löpning. Boken förespråkar löpning som motionsform, då det trots allt finns många möjligheter i våra välfyllda liv att ta på löparskorna och springa en runda. Löpningsguiden ska inspirera läsarna att omedelbart vilja planera och starta träning.

Det första kapitlet startar ambitiöst med en förklaring till hur man förälskar sig i löpning, sedan bemöts de vanligaste motargumenten till att börja springa och slutligen får läsarna 12 skäl till att starta med träningen. Därefter är allt eventuellt motstånd till löpning krossat – det är bara att starta med träningsprogram, planering av löparrundor, inköp av utrustning, då främst skor, och förbättring av kosthållningen för att orka med träningen.

Den andra delen av boken handlar om hur motivationen kan hållas vid liv och hur gränser för prestationer kan flyttas fram. Ensidig träning kan leda till både skador och leda, och även detta diskuteras. Genom skadeförebyggande övningar, kombinationsträning, variation av träningsrundor och om så behövs byte av träningspartner kan motivation och träning hållas vid liv. När stadier med leda och skador är besegrade finns nya möjligheter för den medvetna kvinnan. Med dagbok, endorfiner och ett målorienterat förhållningssätt kan löpningen bli en del av identiteten den resterande delen av livet.

Boken når aldrig ett djup, men troligen är det heller inte dess syfte. Innehållet ligger i linje med medias skildring av hur kvinnor böra vara och se ut. Redan i titeln är författaren normativ: Löpningsguide för den medvetna kvinnan. Budskapet är att det är medvetna kvinnor som motionerar och har kunskap om mat och kalorier för att må bättre, orka mer och se bättre ut enligt samhällets ideal. En kvinna som ifrågasätter dessa ideal och väljer en annan livsstil riskerar enligt den kategorisering som är gjord att betraktas som omedveten. En annan anledning till ytligheten är den vida målgruppen. Kvinnor som siktar mot maraton och kvinnor som inte har motionerat på flera år ska inspireras av samma text. Faran är att otränade kvinnor tappar inspirationen som byggts upp under den första delen av boken när de kommer till avsnitt om löparsemestrar, löparklubbar och tävlingslopp. På liknande sätt behöver inte vältränade och motiverade kvinnor information om hur de ska komma igång med sin löpning. Det är naturligtvis fullt möjligt att välja ut relevanta kapitel och läsa dem fristående, men fortfarande saknas djupare och nyanserade diskussioner om vad löpning på olika nivåer och för skilda intressegrupper kan innebära.

Informationen är detaljrik och baseras på författarens egna erfarenheter, så kallade expertråd, andra löparintresserade kvinnors erfarenheter samt forskning. Löpning påstås i guiden leda till att kvinnor får lyckligare graviditet och förlossning, får minskad risk för bröstcancer, får ökad hjärnkapacitet samt blir sexigare. Då målet är att inspirera till löpning vinklar författaren ibland texten som relaterar till forskningsresultat för att stödja ambitionen med boken. Vidare tillhandahålls inte precisare referenser till forskningslitteraturen, vilket gör att det svårt för läsaren att söka mer information om intressanta forskningsresultat.

Boken innehåller tryckfel, bland annat står livslång öppning istället för livslång löpning felaktigt som rubrik på 13 sidor, vilket gör att boken upplevs som hastigt översatt från engelska till svenska. Detta kompenseras delvis med att texten illustreras med många vackra bilder. Flera visar vältränade kvinnor i 30-årsåldern som tränar i olika miljöer, som på stranden, i skogen, på löparstadium och i gymmet. Kvinnorna som skildras är kraftfulla och harmoniska, och jag som läsare förmedlas bilden av att det är så här kvinnor är när löpningen blivit en del av livet. Innehållet skapar en schablonbild av energisprudlande, positiv och handlingskraftig kvinna som kan och hinner med allt och som har ett snyggt och vältränat utseende. Är det så kvinnor vill vara, undrar jag. Yttre och inre krav ger kvinnor dåligt samvete och känslor av otillräcklighet. Dåliga samveten är också energikrävande, och vilka bör då egentligen läsa boken?

En tänkbar målgrupp är kvinnor som redan är intresserade och kunniga inom området, men som vill informera sig om både mer och mindre väsentliga detaljer om kvinnor och löpning. Kvinnor som nyligen har startat med sin träning kan också ha glädje av boken, då den trots allt är inspirerande. En målgrupp som kanske inte bör läsa boken är kvinnor med redan dåliga samveten. Risken är att innehållet känns som ännu ett krav och att goda ambitioner resulterar i ytterligare misslyckanden.

Kvinnor blir inte vackra och välmående genom medvetenhet om och strävan efter att leva upp till omgivningens krav. Istället måste vi finna vår passion, det vi brinner för och det vi trivs med – löpning kan vara en del av det, men det kan vara så mycket mer. Framförallt tror jag vi kvinnor räcker till bättre om vi lär oss att stå upp för det vi tror på och mår bra av, istället för att utplåna oss som individer i strävan efter att uppfylla medias bild av den perfekta kvinnan.

 

© Katarina Schenker 2007


Köp boken från Adlibris.se
Kjøp boken fra Adlibris.se
Køb bogen fra Adlibris.se


Submit your comment

Please enter your name

Your name is required

Please enter a valid email address

An email address is required

Please enter your message