ISSN 1652–7224   :::   Publicerad den 6 juni 2006

Den seriösa svenska fotbollsjournalistikens hemvist heter Offside. På annan plats i dessa spalter uttrycker medieforskaren Tobias Olsson i en recension sin irritation över dagspressens sportjournalister, ”löjliga i sin jakt på intetsägande pratminus” och, ännu värre, ”det ständiga producerandet av ointressanta åsikter”. Detta är inget problem för Offsides läsare, tack och lov får man tillägga, med tanke på det VM-nummer som nu välter kiosker i hela landet. DM-specialen är fullmatad, 196 sidor, och idrottsforum.orgs länkredaktör Joakim Åkesson hade ett sjå att bli klar med en skriftlig uppfattning inför denna uppdaterings deadline. Man han lyckades, och han konstaterar, precis som vanligt (han är regelbunden läsare) att ”Offside gör mig aldrig besviken”. Offside står alltid lite närmare målet, och gärna när ingen från den andra sidan skymmer sikten.

Vi är vad vi heter!

Joakim Åkesson

Tobias Regnell & Mattias Göransson (red)
Offside VM-special: Nr 5 2006
196 sidor, hft., ill.
Göteborg: Offside Press 2006
ISSN 1404-6822

Intressant – som vanligt. Offside gör mig aldrig besviken. Till skillnad från andra, superkommersiella, tidskrifter om fotboll slipper jag här läsa reportage efter reportage om fotbollens superstjärnor. Reportage som allt för ofta är näst intill kopior av varandra, innehållande fakta som jag redan kände till eftersom den tjatats i olika medier allt för många gånger. Visst hänger även Offside på i det postmoderna samhällets överdrivna idoldyrkan; skillnaden är att Offside gör det smakfullt och passar så ofta de kan på att lyfta fram antihjältar och ickehjältar i strålkastarljuset.

Lagom till VM gav Offside ut en VM special – precis som alla andra mediemagasin. Exempelvis hade såväl kulturmagasinet Cobra som Bokklubben (på SVT) VM specialer och jag skulle bli förvånad om det finns ett enda fotbollsmagasin, oavsett medium, som låtit bli att försöka tjäna en extra hacka på det kommande VM-slutspelet. I det avseendet är Offside inte annorlunda men trots detta tycker jag att det finns särskilda skäl att ägna just Offsides specialare lite extra uppmärksamhet. Nämligen…

För det första är Offsides skildringar subjektiva och genuina på ett befriande sätt. Magasinet har för vana att skrapa sig under den kommersiella högblanka lack som FIFA, UEFA, Eliklubbsorganisationer med flera så frenetiskt polerar. Istället frossar Offsides skribenter inte sällan i fotbollens rost, plastfälgar och Wunderbaum-granar.

För det andra är specialaren kulmen på en många månader lång uppladdning inför VM, en uppladdning de för övrigt fått ta emot kritik för, då det finns läsare som anser att de försummat den glamorösa klubbfotbollen. Jag vill minnas att magasinets redaktörer försvarade sig med att klubbfotbollens högsta nivå förlorat lite av sin attraktionskraft för dem till följd av den vansinniga kommersialiseringen.

Jag vill framhålla att jag inte tror att Offside erbjuder fotbollens ”light-supportrar” någon större underhållning. Jag avråder dem (dig?) dock inte från att läsa numret, men det finns en risk, förlåt, förhoppning, att de (du?) genom läsningen förvandlas till ”hardcore-supportar”.

VM specialen är såväl längre som dyrare än ett vanligt nummer. För min del kunde redaktörerna ha skippat den utfyllnad de lagt till i detta jämfört med ett ordinärt nummer – längre är inte alltid bättre. Jag måste dock medge att anledningen till den aningen avtrubbade njutningen kan ha berott på den recensions-deadline-skugga som vilat över mig den senaste veckan. Offside ska avnjutas bortom tisdsmässiga begränsningar – inget snack!

Hur som helst är artiklarna genuina och intressanta – som vanligt. Några exempel:

Revanschen
I denna artikel får man läsa om de öden som drabbade lirarna som överglänste dagens stjärnor under deras barn- och ungdomsår. I skuggan av dessa lirare mognade dagens stjärnor och enligt några av utsagorna i artikeln var det tack vare att dessa lirare fick, och tog, uppmärksamheten, under dessa år, som dagens stjärnor kunde utvecklas som de gjorde. Bland annat får läsaren reda på vems skuggan var som Chippen, Lukic, Henke och Zlatan tog sig ur. Man får också läsa om vad som hände med dem när de försvann ur strålkastarljuset.

Så blev tyskarna snälla
Varför hatar alla Tyskland? är frågan författarna söker svaret på i denna artikel. Jag är inte helt säker på att man kommer fram till ett entydigt svar men en teori är i alla fall att ”anledningen är vi alltid vinner” (gissa nationaliteten på den individ som kom fram till denna slutsats). Dessutom antyds, genom en bi-artikel, att ”Toni” Schumacher skulle ha något med saken att göra.

VM-karaktärer
Detta är en 49 profiler lång uppräkning och beskrivning av de lite mer originella aktörerna på sommarens VM-scen. Personligen kommer jag inte ha långt till VM-specialen i VM-soffan.

När Russel Lapaty, framspelad av Dwight Yorke tunnlar Mellberg och hänger in bollen i bortre krysset den 10 juni, tycker i alla fall jag att det är häftigt att veta att Lapaty en gång i tiden gripits på lyran med bilen full av Yorke och blondiner.

Förutom detta finns det artiklar om: Källström, Ljungberg, VM-arenor, VM-pokaler, taktik, spelarvärvningar på landsklagsnivå, landslagets krisplaner mm. Lägg till detta insändare, krönikor, recensioner och tävlingar.

Offside gör mig som sagt aldrig besviken.

©   Joakim Åkesson 2006

Köp boken från Offside Shop