Tobias Olsson
Befattning Lektor i medie- och kommunikationsvetenskap, Växjö universitet och forskarassistent, Lunds universitet
Tobias Olsson
Adress Institutionen för samhällsvetenskap, Växjö universitet, 351 95 Växjö
Forskningsinriktning

När det gäller medier och idrott, är jag i första hand intresserad av mediernas idrottspubliker. Härutöver ägnar jag mig dock i huvudsak åt forskning på temat medier och medborgarskap

Pågående projekt 1) "De okända åskådarna: Idrottens mediepublik", finansieras av Centrum för idrottsforskning 2004-
2) "Elitidrott och regional utveckling" (ERU), finansieras av Sparbanksstiftelsen Kronan 2006-
Nyligen avslutat projekt ”Kronobergarnas medieidrottande”, pilotstudie till "De okända åskådarna", 2004. Finansierades av Centrum för idrottsforskning, Smålandsposten och Institutionen för samhällsvetenskap, Växjö universitet.
Publikationer i urval
  • Olsson, T. & D. Viscovi (2004) Idrott, medier, marknad. I Perspektiv på Sport Management. Stockholm: SISU idrottsböcker.
  • Olsson, T. & D. Viscovi (kommande) Alltid för honom, för henne i bland: Om män, kvinnor och tv-sport. I P-G Fahlström, M. Forslund & T. Stark (red) Inkast. Kommande
På idrottsforum.org
Sidan uppdaterad 2006–06–06