Er nya Jympamajje

800px-Roller_Derby_(22)

Jag har fått ett nytt jobb. Under våren vikarierar jag som lärare i Idrott och hälsa på ett frigymnasium i Helsingborg. Det är en skola som erbjuder ett estetiskt program med musikinriktning.

Jag tänker berätta om mina lektioner på denna blogg. Det som vi, inte utan kritik, har diskuterat som idrottsvetenskap med didaktisk inriktning under institutionsmöten på Idrottsvetenskapliga institutionen i Malmö kommer säkert att göra sig påmint i detta arbete.

Rent faktiskt rör det sig om en kurs Idrott hälsa 1 som omfattar 100 poäng. I tid sträcker den sig, i denna utbildning, över två år med start i ettan och slutbetyg i tvåan. Detta innebär för veckoplaneringen att de har exakt en timmes undervisning i veckan.

Vad gäller materiel finns ingen gymnastiksal på skolan. Däremot hyr skolan en liten idrottshall i centrum. Där finns knappt någon utrustning alls, i alla fall inte i jämförelse med vad skolor i de flesta fall har tillgång till. Till min hjälp har jag en assistent som bistår mig med allt möjligt.

Det är nervöst att komma ut i verkliga livet från den skyddade verkstad som akademin ibland framstår som. Men kul. Vad jag ser fram emot är att sprida idrottsvetenskap till ungdomar.

Radical_cheerleaders_at_climate_change_actionMen att översätta tio års studier, ibland den mest obskyra filosofi, till entimmeskondensat kommer att bli en utmaning. Också med tanke på allt som enligt ämnesplanen skall hinnas med.

Första lektionen började med att jag presenterade mig själv och introducerade hur jag ser på ämnet och vårens övningar. Med en kort exposé – baserad på forskning av Allen Guttmann och Pia Lundquist Wanneberg – över skola och idrott utifrån exemplen antikens Aten, public school-idrott, samt Ling-gymnastik ville jag visa på hur synen på fysisk bildning ofta är central i ett samhälle, men hur mycket sådana förståelser kan skilja sig åt.

Följande är en översikt av min didaktiska implementering i vår med dessa elever i detta ämne, givet förutsättningarna som presenterats ovan. I centrum för undervisningen avser jag låta följande återfinnas:

  • Aktiviteter som syftar till att stimulera och utveckla er kroppsmedvetenhet.
  • En syn på kroppen som en konstnärlig, estetisk, experimentell och intellektuell resurs. Hälsan följer därav.
  • Staden som ett rum för olika kroppskulturella uttryck.

Efter detta var manegen krattad för ett publikfrieri av guds nåde. När jag lyfte Roller derby, Radical cheerleading och Zombie walk som centrala aktiviteter under våren rungade applåderna i det lilla rummet. En bra start helt enkelt.

Zombie Walk

 

 

About author
Jag forskar om idrott på Linnéuniversitetet. Med projektnamnet "BodyBildung" försöker jag hitta kopplingar mellan tanke och rörelse, teori och praktik, samt mellan filosofi och sport.
5 total comments on this postSubmit yours
  1. avatar

    Grattis till jobbet Kalle, men kan du inte komma in på institutionen 4 dagar i månaden när jag är där så jag får träffa min kära skrivbordsgranne:)

  2. avatar

    Tack för stödet, Marit! Ja, jag hoppas att jag får behålla skrivbordet ett tag till.

  3. avatar

    Grattis till nya jobbet – spännande! Självklart hoppas vi att få ta del av dina erfarenheter även live.

  4. avatar

    Tack Gun!

  5. avatar

    Vilken lysande idé! Det ska bli intressant värre att följa din blogg.

Submit your comment

Please enter your name

Your name is required

Please enter a valid email address

An email address is required

Please enter your message