|
Peter Robinson, fotbollsfotograf Kjell E. Eriksson
Bildmaterialet är uppdelat tematiskt i 8 kapitel, Strip, Home, Touchline, Fan, Pitch, Away, Politics, och Fame. Varje kapitel inleds med en kort text av Will Hoon, universitetslärare i designhistoria och kulturteori som specialiserat sig på fotbollskultur. Boken inleds av längre intervju med Robinson av Nigel Atherton. Bildtexterna är korta, informativa men inte kommenterande. Detta är till nackdel om man som övertecknad inte är väl insatt i engelsk och internationell fotboll.
Valet av omslagsbild var kanske inte lätt, men ter sig på något sätt som självklart. Bobby Charlton ska just slå en hörna för Manchester United mot Ipswish, ungefär 1970. Charlton är motivet, men det är publiken man ser, fantastiska ansikten fyllda av förväntan, kanske oro, men också beundran. I bildens högra sida står en annan Bobby, en engelsk polisman med ett vakande öga över publiken. En lysande komposition. På omslaget är polismannen bortskuren, med bilden finns med inne i boken också.
Tillfrågad om sitt starkaste fotbollsminne svarar Robinson beklagande att det är katastrofen på Heyselstadion den 29 maj 1985, då 39 människor dog och 376 skadades som ett resultat av sammanstötningar mellan Liverpool- och Juventusanhängare, innan matchen mellan dessa lag skulle avgöra det årets Europacupfinal.
”Thirty nine deaths at a football game as a result of British hooliganism is an outrage”, menar Robinson i intervjun, ”a disgrace and whatever unease I may have about showing such a picture [se nedan] is overcome by the need for expressing why this can never be allowed to happen again.”
Vi får två lägesrapporter från en av fotbollens giganter, Johan Cruyff. Den 13 april 1980 spelade Cruyff för Washington Diplomats, och på RFK Stadium i Washington DC springer han gatlopp mellan två rader av cheerleaders.
Åtta år senare kommer Cruyff som manager för FC Barcelona, ett lag i djup kris. Cruyff erbjuder en tuff ny regim, och under hans åtta år i klubben tar FC Barcelona fyra spanska ligaguld och ett antal eurpeiska cupsegrar. På bilden nedan från april 1991 har det bara gått ett par månader sedan hans första hjärtinfarkt.
Bilden nedan ger en antydan om bredden på Peter Robinsons uppfattning av fotbollskultur.
Robinson har täckt händelser på och runt fotbollsplaner med sina kameror i 38 år, i bortåt 100 länder, från VM-finaler till division x-matcher på engelska landsbygden. Han kallar Football Days sin fotografiska biografi, och det är en mångsidig bild av fotbollens värld man som läsare får sig till livs. Det är därför beklagligt att kvinnofotbollen fått en så beklämmande svag representation. Endast en av ca 400 bilder, och den ser dessutom ut så här:
Bildmaterialet i boken består i bara mycket begränsad utsträckning av konventionella actionbilder från plan, och när de förekommer, främst i kapitlet ”Pitch”, så har de mycket substans utöver det vanliga, som nedanstående tidiga foto är ett bevis på.
Kapitlet ”Politics” är intressant, med bilder av bl a Havelange och Clinton, klotter från Falklandskrigets dagar, bilder av Lennart Johansson (representerad med inte färre än tre bilder) och denna bild med en ständigt aktuell figur i centrum.
Sverige är ganska flitigt med i Robinsons bokslut. På en bild ligger Martin Dahlin med en handduk över huvudet och benen upp på en bänk; bilden är från VM i USA 1994. Lennart Johansson, vår internationellt mest framgångsrike fotbollspamp är som sagt med tre bilder en av de flitigast avbildade över huvud taget. Och så förstås, i kapitlet ”Fame”, vår främste export på managementsidan Svennis himself, på denna underbara bild från VM i Japan nu senast. Matchen mot Brasilien blev det engelska landslagets sista i det VM-slutspelet.
Peter Robinsons Fotball Days är ett måste för den som älskar fotboll. Bilderna, var och en för sig och ännu mer alla tillsammans, fångar fotbollens essens och förlöser den i åskådarens medvetande. Det är en vacker bok, generös och ändå förhållandevis billig. Ordinarie pris är £30, lite drygt 400 SEK, men beställ den från Amazon.co.uk så kostar den bara £21. |