”En bild av en president som spelar baseball är kul!”

Tags:

Print Friendly

Linda Fagerström
Konstkritiker


David E. Little The Sports Show: Athletics as Image and Spectacle 302 sidor, inb., ill. Minneapolis: Minneapolis Institute of Arts 2012 ISBN 978-0-8166-7937-9

David E. Little
The Sports Show: Athletics as Image and Spectacle
302 sidor, inb., ill.
Minneapolis: Minneapolis Institute of Arts 2012
ISBN 978-0-8166-7937-9

Enligt legenden föddes konsten då en kvinna tecknade av sin älskades profil för att lättare minnas hans ansikte då han var bortrest. Sant eller inte – iakttagandet av människokroppen och kanske i synnerhet fascinationen inför ett ansikte har alltid varit viktiga beståndsdelar i bildskapandets historia världen över. Kvinnor och män i sten dansar fram över fasaderna på uråldriga tempel i Kambodja och Indien, de egyptiska faraonernas karaktäristiska profiler avtecknar sig knivskarpt sedan tusentals år mot putsen i pyramidernas underjordiska väggmålningar. I det antika Grekland högg skulptörerna diskuskastare och spjutkastare i marmor, och under 1900-talet återkom många modernistiska konstnärer nästan tvångsmässigt till den avklädda kvinnokroppen som motiv i fauvistiskt, expressionistiskt och surrealistiskt måleri.

Bildskaparna är nu inte ensamma om att intressera sig för kroppen. En självklar koppling finns förstås till medicin, men även idrott. Hur har idrott och dess utövare skildrats i bild? Vad har idrott och sport kommit att representera? Hur kan avbildningar av idrottare och idrottsutövande tolkas? Vilken symbolik bär avbildningarna på? Många av dessa frågor lyftes i samband med utställningen ”The Sports Show. Athletics as Image and Spectacle” som Minneapolis Institute of Arts visade under 2012. I utställningskatalogen med samma titel resonerar några av författarna kring ämnet med hjälp av reproduktioner av de konstverk som fanns med i utställningen – i huvudsak fotografier. Att det rör sig om en amerikansk kontext går inte att ta miste på; det vimlar av fotografier på Babe Ruth och andra legendariska basebollspelare, hockeystjärnan Wayne Gretsky och boxare som Muhammad Ali och Jack Johnson. Basket, bowling, biljard och hästkapplöpning är också rikt representerat. Om vintern verkar man inte idrotta alls, åtminstone inte utomhus, om man ska tro urvalet här.

Dokumentära fotografier blandas med konstbilder. Det behöver inte innebära något negativt, men i det här fallet verkar konsekvensen ha blivit att katalogens texter lyfter sig obetydligt över konstateranden av vad man ser på bilden – att någon ser glad, ledsen eller nöjd ut, oavsett om det är Andy Warhol som tagit fotografiet (av Wayne Gretsky) eller en pressfotograf vid Olympiaden i Berlin 1936. Flera fotografier skriker efter analys av konstnärens val av komposition, vinkling eller exponering – men sådana ingångar i bilderna lämnas därhän.

Ofta verkar motivet varit grund för urvalet snarare än de konstnärliga kvaliteterna i en viss bild. En bild av en president som spelar baseboll är kul! verkar Minneapolis Institute of Arts resonerat. Huruvida bilden i sig, bortanför motivet, är intressant verkar blivit mindre viktigt.

Flera fotografier skriker efter analys av konstnärens val av komposition, vinkling eller exponering – men sådana ingångar i bilderna lämnas därhän.

Ett intressant foto av en av USA:s mest inflytelserika fotografer någonsin, Diane Arbus, analyseras inte – istället har man valt en enkel lösning: att låta bilden kommenteras genom ett känt Arbus-citat. Hennes bild av den överviktiga unga kvinnan, som motvilligt verkar tagit på sig en basebollhandske och slår ned blicken, riktad ut ur bilden, säger kanske något om den påtvingade amerikanska drömmen – men om detta ger katalogen alltså ingen ledning.

I den samtida idrottsvärlden betyder image, bilden av en viss idrottare eller lag mer än någonsin. Som katalogens huvudförfattare David E. Little påpekar, har inte bara Tiger Woods erfarit hur sponsorer klippt alla band då deras privatliv smutsat varumärket. I en kontext så styrd av både direktsända och reklambyråproducerade bilder, vore det givet att fråga sig på vilket sätt idrottsutövandet självt påverkats av ständigt avbildande. Tyvärr saknas både den och andra relevanta frågor om bildskapandets villkor i relation till idrott och sport här.

Copyright © Linda Fagerström 2013

Submit your comment

Please enter your name

Your name is required

Please enter a valid email address

An email address is required

Please enter your message